Baksteen in de maag

Vooral eigenaars van een huis of appartement (65%) steken graag de handen uit de mouwen om hun woonst op te knappen, met de focus op de keuken en de badkamer. Belgen hebben niet alleen een baksteen in de maag, maar investeren duidelijk ook in de renovatie en de inrichting van hun woonst. Dat is één van de opmerkelijke resultaten van een enquête die uitgevoerd werd in opdracht van FISA, de organisator van grote nationale beurzen zoals BATIBOUW en COCOON.

FISA gaf in oktober 2016 de opdracht aan het marktonderzoeksbureau Incidence 360° Market Research Solutions om 1010 Belgen te ondervragen over hun woonst, de eventuele verbouwingswerken en de vrijetijdsbesteding in hun huis. We zetten de resultaten op een rijtje.

7 op 10 Belgen is eigenaar van een woning

De Belg leeft met de baksteen in de maag, zo veel is duidelijk. Zo blijkt dat zeven op de tien deelnemers van de studie eigenaar is van een woning. Amper drie op de tien huurt. De eigenaars van een woning verkiezen een huis (82%) boven een appartement (18%). Ondanks het feit dat er zo veel deelnemers eigenaar zijn van een woning, leven we er gemiddeld maar twaalf jaar. Eigenaars wonen vijftien jaar in hetzelfde huis en huurders zoeken gemiddeld na zeven jaar andere oorden op.

Interieurinspiratie op internet & beurzen

Volgens het onderzoek zijn we in het algemeen zeer tevreden over onze woonst. Toch kunnen we niet stil blijven zitten; iedere twee à drie jaar veranderen we wel iets aan ons interieur. We doen het vaakst inspiratie op via internet, denk maar aan websites zoals Pinterest en Instagram. Maar ook interieur- en bouwbeurzen zijn een grote inspiratiebron. Een vijfde van de eigenaars van een woning komt na een bezoek aan één van de salons vol ideeën terug. Maar, dé schakel tussen inspiratie en uitvoering is het advies van een professional. Die vinden geïnteresseerden op één van de woonbeurzen waar ze indrukken kunnen opdoen, offertes kunnen aanvragen en leveranciers kunnen ontmoeten.

Belgen steken zelf de handen uit de mouwen

53% van de Belgen verbouwt wel eens zijn of haar woning. Een nieuwe badkamer, een likje verf, een veranda, … we steken vier keer in ons leven onze handen uit de mouwen om ons huis nog mooier en sfeervoller te maken. Vooral de keuken en de badkamer worden onder handen genomen. Schilderwerken doen we meestal zelf. Voor grotere klussen zoals aanpassingen aan het dak, de verwarming, de ramen en de elektriciteit schakelen we liever de hulp in van een vakman of een expert.

Op vlak van planning en budgettering zijn we slechte leerlingen

De helft van de verbouwingswerken loopt vertraging op. De geplande deadline wordt meestal zeven weken overschreden. Ook op vlak van begroting en budget kunnen we nog heel wat bijleren. Meer dan de helft van de Belgische verbouwers overschrijdt het geraamde bedrag voor de werken. Het totaal gespendeerde bedrag is meestal zestien procent hoger dan de raming van de kosten. Een woonbeurs zoals Cocoon of Batibouw is de ideale gelegenheid om advies in te winnen over duurzame maar ook haalbare bouwoplossingen zodat we niet voor verrassingen komen te staan. Maar niet alleen eigenaars nemen hun woning onder handen, ook de huurders zitten niet stil. Bijna een derde van hen voert werken uit om hun stekje helemaal op zijn of haar eigen smaak af te stemmen.

Onze keuken is bij voorkeur een leefkeuken

Onze keuken wordt steeds meer gezien als een leefruimte in ons huis. We spenderen gemiddeld anderhalf uur per dag in de keuken. We staan er niet alleen tussen de kookpotten; we ontbijten, kijken televisie en komen er samen met het gezin voor het avondeten. Een centrale plek in het huis dus! En dat is de woonbeurzen niet ontgaan. Steeds meer mensen verbouwen hun keuken tot een duurzame, moderne en aangename leefruimte die een leven lang meegaat. Wat hebben we daarvoor nodig? Een interieurexpert, een architect, een vloerspecialist, noem maar op. Alleszins advies op maat om onze keuken om te toveren tot een functionele en gezellige plek.

Badkamer en toilet in de kijker

Wat doen we het liefst in de badkamer? Zingen in de douche zo blijkt! We verkiezen massaal een douche boven een bad. Zo heeft bijna negen op de tien Belgen een douche. En ook het muzikale element kan niet ontbreken, want een kwart van ons heeft een radio in de badkamer. Bovendien is het toilet niet langer dat koude kamertje in de gang. We brengen er namelijk 20 minuten per dag door. We nemen er een korte break, een rustmomentje waar we de tijd nemen om een tijdschrift te lezen, op onze tablet te spelen of e-mails te lezen.

Relaxen in een eigen wellnessruimte?

Wellnessfaciliteiten zijn niet onbelangrijk voor ons. Drie procent van de deelnemers van de studie kan helemaal tot rust komen dankzij de wellness bij hen thuis met een sauna, hamam… Daarnaast heeft drie procent van de woningen een zwembad. Vooral mensen jonger dan 35 jaar vinden een zwembad een waardevolle investering.

Domotica wint meer en meer aan belang

Onze huizen worden steeds meer uitgerust met technologische snufjes. Toch vindt één op de vier Belgen domotica te duur om te installeren in hun huis. Velen zien domotica als een ‘speeltje’ of denken dat de domoticatechnologie nog niet voldoende ontwikkeld is. Maar niets is minder waar. Domotica zit in de kleinste dingen, denk maar aan de thermostaat die ervoor zorgt dat het huis verwarmd is na een dag werken, de dimlichten in de slaapkamer of het draadloze speakersysteem in de woonkamer. Domotica is een gevolg van de hoogtechnologische wereld waar we nu in leven. Comfort is dé topprioriteit van de domoticaspecialisten die op de woonbeurzen alle informatie voorzien.