drivenow

Carsharing met DriveNow

DriveNow, de carsharing joint venture van de BMW Group en Sixt SE, maakt de balans op van zijn eerste jaar in Brussel. DriveNow introduceerde op 6 juli 2016 als eerste het free-floating-principe in onze hoofdstad, groeide uit tot een vaste waarde op de Brusselse autodeelmarkt en draagt zo bij tot DriveNow’s positie als één van grootste aanbieders van autodelen in Europa.

Sinds de lancering van de eerste 300 Brusselse DriveNow-BMW en -MINI voegde de carsharing service 10 elektrische wagens (goed voor inmiddels 16 000 kilometers) en – een primeur voor de Brusselse autodeelmarkt – 20 cabrio’s aan zijn vloot toe. DriveNow vergrootte ook zijn business area tot een oppervlakte van 60 km². Zo voegde het in januari de luchthaven van Zaventem – inclusief gereserveerde parkeerplaatsen – aan zijn gebied toe. Sindsdien rijden gemiddeld 200 mensen per week met een DriveNow-wagen naar of van de luchthaven. Sinds 1 juli behoort ook de Heizelzone tot de business area, waardoor voortaan belangrijke trekpleisters als het Atomium en Brussels Expo met een deelwagen kunnen worden bezocht.

Awareness rond free-floating

Vandaag telt DriveNow 15 000 geregistreerde gebruikers die samen al 900 000 kilometers aflegden, goed voor een gemiddelde van 400 ritten per dag en pieken tot meer dan 700 ritten per dag. “Daarmee drukken we onze stempel op de evolutie naar alternatieve en duurzame mobiliteit”, verklaart Christian Lambert, Managing Director van DriveNow België. “Om dat te bereiken, hebben we het eerste jaar veel geïnvesteerd in de verbreding en verdieping van ons aanbod en het creëren van awareness rond ‘free-floating’, dat de gebruiker toelaat een deelwagen op te pikken en achter te laten waar hij maar wil binnen het Brusselse grondgebied. DriveNow was immers de eerste autodeelservice die dat concept in Brussel aanbood. En hoewel we merken dat dit concept al bij een deel van de Brusselaars bekend is, moeten we blijven investeren in awareness-campagnes om deze manier van autodelen nog meer ingeburgerd te krijgen.”

Bouwen aan multimobiliteit

Studies tonen aan dat voor elke deelwagen die erbij komt, er minstens drie privé-wagens verdwijnen. Lambert: “Wie een privé-wagen heeft, gebruikt die doorgaans heel vaak, terwijl mensen een deelwagen enkel gebruiken als ze die echt nodig hebben, als aanvulling op de andere vervoersmodi. Dat maakt van autodelen – net zoals tram, trein, bus en fiets – een belangrijk onderdeel van de multimobiliteit van de toekomst. Daarom zal DriveNow zijn gewicht in de schaal blijven leggen om duurzaam vervoer in een brede context te promoten, met alle positieve gevolgen van dien voor mobiliteit en milieu. Zo blijven we de Brusselse overheid motiveren om werk te maken van een goede laadinfrastructuur voor elektrische wagens, en carsharing fiscaal even interessant te maken als de andere alternatieven in de bedrijfsvervoersplannen, die als doel hebben om andere vormen van zakelijke mobiliteit te promoten.”

Eén van grootste autodeelaanbieders van Europa

Vandaag, 6 jaar na de Europese lancering van DriveNow in München, rijden wereldwijd zo’n 900.000 DriveNow-gebruikers met ruim 5.700 deelwagens in twaalf Europese steden: vijf Duitse en verder ook in Wenen, Londen, Kopenhagen, Stockholm, Milaan, Helsinki en Brussel. Daarmee is DriveNow één van de grootste aanbieders van carsharing in Europa. “Ik ben er trots op dat Brussel als een van de meest recente DriveNow-steden zijn steentje bijdraagt aan de wereldwijde ontwikkeling van ons bedrijf en de algemene awareness rond autodelen. We zullen dan ook blijven investeren in onze dienstverlening, onder andere door het uitbreiden van onze business area en onze vloot”, besluit Lambert.