P90274013_highRes_the-new-bmw-m5-in-ne

De nieuwe BMW M5: in 2018 op de baan, maar dit jaar nog op de spelconsole

BMW M onthulde samen met gamesfabrikant Electronic Arts de nieuwe BMW M5 op GamesCom in Keulen, de grootste gamebeurs van Europa. De nagelnieuwe hoogperformante luxeberline zal één van de hoofdrolspelers worden van het spel Need for Speed Payback. Gamers én piloten met een liefde voor hoge snelheden en adrenaline op het kleine scherm krijgen zelfs de primeur om de nieuwe M xDrive vierwielaandrijving te testen in de straten en rijke omgeving van Fortune Valley, want het spel zal reeds dit najaar te koop worden aangeboden.

De nieuwe BMW M5 – snelheid en luxe sinds 1984.

De nieuwe BMW M5 (gecombineerd brandstofverbruik: 10,5 l/100 km*; gecombineerde CO2-uitstoot: 241 g/km*) brengt BMW M GmbH op nieuw terrein, met voor het eerst M xDrive vierwielaandrijving in de highperformance-berline. Met deze nieuwe aanpak verkent de M5 nieuwe dynamische dimensies en biedt hij in alle rijomstandigheden nog meer dagelijkse functionaliteit. De nieuwe wagen is een voortzetting van de traditie van een concept – de luxueuze vierdeurs businessberline met een voorliefde voor de racepiste – voor het eerst onthuld in 1984 met de originele BMW M5.

Mét M xDrive vierwielaandrijving

De nieuwe M xDrive die door BMW M GmbH werd ontwikkeld, is de meest imponerende vierwielaandrijving die ooit in het highperformance-segment werd aangeboden. Ze werkt met een centrale transferbak met meervoudige plaatkoppeling en verdeelt de aandrijfkracht naar behoefte volledig variabel tussen de voor- en achterwielen. Een ander onderdeel in de superieure tractie van de wagen in alle weg- en weersomstandigheden is het Actieve M Differentieel op de achteras, dat eveneens volledig variabel werkt en een grendeleffect tussen 0 en 100 procent heeft.

Het karakter van M xDrive kan naar wens worden ingesteld. De bestuurder heeft de keuze uit vijf verschillende configuraties op basis van de combinaties van de DSC-modi en M xDrive-modi. In de basisinstelling met DSC (Dynamic Stability Control) ingeschakeld en 4WD laat het systeem bij het versnellen uit bochten een lichte slip van de achterwielen toe – en draagt zo bij tot de sportieve wendbaarheid van de nieuwe BMW M5. In de M Dynamic mode (MDM, 4WD Sport) laat M xDrive ook gemakkelijk te controleren drifts toe. De drie M xDrive-modi met DSC uit werden ontworpen om enthousiaste chauffeurs op hun wenken te bedienen en zijn voornamelijk bedoeld voor gebruik op het circuit. Hier heeft de bestuurder de keuze uit drie configuraties tot en met pure achterwielaandrijving (2WD). In deze modus kan de bestuurder zijn eigen drifthoek kiezen en worden kenners verwend met rijdynamiek in haar puurste vorm.

Krachtig design

Ook het koetswerk van de BMW M5 werd herzien ten opzichte van de gewone BMW 5 Reeks om zijn uitdagende dynamische ambities waar te maken. De M ingenieurs hebben de bredere zijpanelen aan de voorkant en de bekleding van de voorbumper aangepast met grotere openingen voor de luchttoevoer naar de koelsystemen en de remmen. Ook nieuw is de achterdiffusor. De vier uitlaatpijpen van het uitlaatsysteem zijn een zichtbare verwijzing naar de kracht die de BMW M5 opwekt, en leveren ook een passend geluidsdecor, met dank aan de klepsturing. De bestuurder kan het motorgeluid met een toets naar wens aanpassen.

BMW M5 First Edition

De nieuwe BMW M5 kan vanaf september 2017 worden besteld met levering vanaf de lente van 2018. De basisprijs voor de Belux markt wordt later bekend gemaakt. De marktintroductie van de BMW M5 First Edition is gepland op dezelfde datum als voor de verkoopstart van de standaard M5. Deze speciale uitvoering – beperkt tot een productie van 400 exemplaren wereldwijd – heeft een koetswerkkleur in BMW Individual Frozen Dark Red metallic en een exclusieve uitrusting en kost €16.446,28 excl BTW (€19.950 incl BTW) meer dan het standaardmodel.