Mercedes-Benz onderzoekt de lust naar innovatie bij de Belgen

Binnenkort staat creativiteit en innovatie wereldwijd in de spotlights maar wat vinden Belgen eigenlijk van al die vernieuwende technologische snufjes? Het cliché van ‘boys and their toys’ blijkt toch een grond van waarheid te bevatten, zo blijkt uit onderzoek van Mercedes-Benz…

Controlefreak of alle remmen los?

Stel je eens voor: een auto die je automatisch zegt waar er nog een vrij parkeerplekje is in de buurt, die het stuur van je kan overnemen wanneer je lange afstanden moet afleggen op de snelweg of eentje die volledig zelfstandig kan rijden! We geven onze wagen steeds meer controle over ons rijgedrag en dat schrikt ons als Belgen absoluut niet af. Integendeel zelfs. Uit onderzoek van Mercedes (in samenwerking met iVOX) blijkt dat maar liefst 70% van de Belgen geïnteresseerd is in een wagen die je leidt naar een vrije parkeerplek in de buurt. En 33% heeft interesse in een wagen die volledig zelfstandig kan rijden. Alle remmen los dus! Maar geven we allemaal even graag die controle – in dit geval letterlijk – uit handen? Uit het onderzoek blijkt dat mannelijke bestuurders vaak meer openstaan voor dit soort van innovaties dan vrouwen.

Boys and their toys

Belgische mannen tonen meer belangstelling voor technologische innovatie dan vrouwen. Zo is 36% van de mannen geïnteresseerd in een volledig zelfrijdende wagen ten opzichte van maar 29% van de vrouwelijke bestuurders. Een auto die het even van je overneemt zien de vrouwen echter wel zitten: maar liefst 44% van de vrouwelijke bestuurders zijn namelijk geïnteresseerd in een wagen die het kan overnemen tijdens lange afstanden. Toch treedt ook hier een significant verschil op want meer dan de helft van de mannen(51%) heeft ook interesse in dit high-tech snufje.

De schone slaper

Het is blijkbaar moeilijk voor de mannelijke bestuurders om altijd hun ogen open te houden tijdens het rijden. Zo zegt 37% van de mannen dat ze ooit al eens (bijna) in slaap vielen achter het stuur. Dat is dubbel zo veel in tegenstelling tot vrouwelijke bestuurders waarvan er maar 18% beweert ooit eens bijna in slaap te zijn gevallen in de wagen. Dit kan wel eens een duidelijke verklaring zijn waarom 64% van de mannen geïnteresseerd is in een wagen die het van je overneemt wanneer je in slaap valt in tegenstelling tot maar 51% van de vrouwen. Het is dus overduidelijk dat vooral mannen al die innovatieve tools en gadgets voor de wagen appreciëren.