IMG_3622

Veilig aan 120 km/h door de bochten scheuren… het kan

Of we zin hadden om enkele nieuwe banden van Bridgestone te komen testen? Dat hoef je ons geen twee keer te vragen aangezien dat meestal een dag vol slippen, optrekken en remmen is. En welke jongens willen dat nu niet? Vooral als we dat dan nog eens op een mooi uitgetekend parcours mogen doen. Wisten we toen veel dat we dat met Lamborghini’s, Aston Martins of een echte Formula Car mochten gaan doen.

Breedtegraad: 52.3757695; Lengtegraad: 4.5312595… oftewel, de gps-coördinaten die ons op de langste dag van het jaar naar Zandvoort leidden. Niet enkel een toffe stad aan zee met superleuke beachbars, maar ook de gaststad van een mooi racecircuit in de duinen zo blijkt. Ja, als de mannen en vrouwen van Bridgestone iets organiseren, doen ze het meteen heel goed. Want naast het nieuwe assortiment banden dat we mogen testen op een speciaal uitgestippeld parcours krijgen we tijdens de briefing van de dag ook te horen dat het Bridgestone-rubber ook op de velgen van Ferrari’s, Porsches, Lamborghini’s, McLarens, Mercedessen, Aston Martins en een echte Fomula Car werd gelegd. Speciaal voor ons. Kwestie van die banden ook eens onder high performance omstandigheden op de proef te stellen en aan te voelen.

Karting voor gevorderden

Wie ooit al eens in een kart op een buitencircuit gereden heeft, kent het gevoel. Niets zo leuk als op een breed circuit vol door de bochten te scheuren en het rubber te ruiken. Bij ManOeuvre kunnen we na de drive-experience in Zandvoort enkel maar bevestigen dat dat gevoel exponentieel toeneemt naarmate het aantal pk’s onder de motorkap toeneemt. En hoewel we niet meteen de grootse snelheidsduivels zijn, eens je in de pits achter het stuur van een Lamborghini kruipt waan je je al snel de Stoffel Vandoorne van het racecircuit.

Ronkende motoren en zweethandjes

En zo stonden we dan plots in de pitlane van een mooi circuit in de duinen van Nederland, met op de achtergrond het geluid van de ruisende zee en ronkende motoren. En eerlijk, echt gerust waren we er niet op toen we enkele treintjes van dure sportwagens zagen en hoorden passeren aan een slordige 250 km/u… Niet dat we ons nu meteen afschrijven als een slechte chauffeur, maar hebben we ook de skills om die zware motoren onder controle te houden?

572cf48434537a55fd073daac4759ec2a84f8bf615925e87fc05c8932ceced9e

Gelukkig kregen we eerst nog een ganse ochtend om aan het geluid en het idee te wennen.  Want de dames en heren van Bridgestone hadden eerst nog een uitdagend parcours uitgetekend om de Weather Control A005 te testen (een hele goeie trouwens die ook op een nat wegdek doet wat hij belooft). Versteld stond we trouwens ook van de Bridgestone RFT banden. Een band die wanneer hij leegloopt gewoon bestuurbaar blijft zodat je makkelijk nog tot aan de dichtstbijzijnde bandenzaak kunt rijden zonder je op de pechstrook te moeten parkeren op gevaar van eigen leven.  Zeker een interessante optie wanneer je vaak de baan op moet of met de auto naar het zuiden rijdt en niet al teveel gedoe wil hebben bij een lekke band.

Race time

Maar terug naar de essentie nu. Race time.  Nadat we snel nog even wat laatste woorden voor de familie en vrienden uitwisselen in het geval het misloopt, kruipen we in de eerste wagen van de dag. Dat het hier geen rustig ritje wordt, wordt al snel duidelijk wanneer we ons in de beveiligde kooi van de BMW1 wringen, de helm opzetten en de gordels vastklikken. Alleen ook trouwens. Want op het circuit worden we enkel vergezeld door een instructeur die voorop rijdt en de juiste lijnen en ideale snelheid uitzet. Aan ons om zo kort mogelijk te volgen. Letterlijk dan, want met onze rechtervoet vol op het gaspedaal wordt al snel duidelijk dat ze de wagens en de banden tot het uiterste willen drijven. Na 4 à 5 rondjes zit de verkenningstocht erop en worden we geacht de bochten te kennen. Tijd voor een nieuwe wagen. Met iets grotere zweethanden nemen we plaats achter het stuur van een Porsche 911 waarmee we iets later aan 250 km/u voorbij de pitlane scheuren. Een grotere uitdaging ook om de bocht niet uit te gaan gezien het gewicht van die Porsches helemaal achteraan de wagen zit en je in de bochten (aan een snelheid van 120/150 km/u) het gevoel krijgt dat het niet altijd even simpel is de wagen onder controle te houden. De zenuwen gieren, net als de banden, door onze keel wanneer we 5 rondjes later verzamelen rond enkele gloednieuwe Lamborghini’s. Wat een wagens, wat een design en wat een technologie. Gelukkig maar wat al die technologie betreft. Want van alle auto’s die we vandaag onder ons gat geschoven krijgen, is dit toch de grootste uitdaging van allemaal. Voor een keer danken we de snufjes die ons constant bijsturen en veilig terug in de box brengen. Neen, dit is geen wagen om zonder ervaring in te kruipen. Naarmate de kilometers toenemen, krijgen we ook nog te maken met de pk’s van een Aston Martin, Mercedes en McLaren. Neen, tijd om ons te vervelen krijgen we niet.

f2486ed218a0cd4ca5b7aa303e102439111435b95e0f63697106aa03f7b7693d

En dan moet het leukste van de dag nog komen. Want de organisatie heeft na een korte pauze de blitse sportwagens ingeruild voor echte formula cars die op ons staan te wachten. Tijd om ons heel even Max Verstappen of Stoffel Vandoorne te wanen. Al krijgen we alleen maar meer respect voor die mannen wanneer we ons met veel moeite in de veiligheidskooi van deze carbon racewagen hijsen en wringen en ons zo oncomfortabel maar aerodynamisch mogelijk achter het stuur van deze auto installeren. Na een hele rits nieuwe en specifieke instructies springt het licht op groen en racen we het circuit op. Voorzichtiger dan met de andere wagens, dat wel. Maar zo dicht bij de grond krijgt 160 km/u plots toch wel een andere dimensie. Ook het bochtenwerk is duidelijk een specifieke discipline en vergt veel concentratie en stuurkunsten om niet in de fout te gaan en het circuit achterstevoren te verlaten. Maar wauw… wat een belevenis.

Of het nu aan onze stuurkunsten of de technologie in de wagens lag… We gingen niet van de baan en vermoeden dat het rubber van Bridgestone daar zeker ook voor iets tussen zat. En zo waren wij plots een goeie 105km racen, 6 prachtige bolides en een ervaring rijker. Tevreden en vol adrenaline ging het nadien nog 300km op cruise control en aan 120 km/u richting vrouw en kind, met op de achtergrond deze keer geen ronkende motor, maar rustige muziek van Radio 1.