Couple holding smartphones with their pictures on

Belg bestrijdt Monday Blues met online daten

Online daten is hot. Wereldwijd swipen singles zich een weg door het online datinglandschap. Op de bus, in de zetel, op het toilet – dankzij de smartphone kan je altijd en overal een match vinden. Maar beperkt dat swipen zich tot de privésfeer, of gaat de Belg ook tijdens de werkuren op zoek naar een match? De Belgische datingapp Twoo legde het surfgedrag van 80.000 Belgen onder de loep en zocht het uit. Wat blijkt? Werk of geen werk: de Belg gaat op maandag steevast voor een portie online daten.

Monday Blues worden weggeswipet

De ochtendstond heeft tegenwoordig niet enkel goud in de mond, maar ook een koffie in de linkerhand en een smartphone in de rechter. Vanaf 6u ‘s morgens gaat de activiteit op Belgische datingsite Twoo in stijgende lijn. Zelfs de werkdag kan daar geen verandering in brengen, want ook op kantoor wordt er lustig verder geswipet.

Maandag blijkt de dag bij uitstek om online een date te scoren. Elke eerste dag van de week is productief, wat het aantal chats betreft dan toch. Zowat heel de dag zijn Belgische daters actief op Twoo. Dinsdagnamiddag is de runner-up. Na de middagpauze op dinsdag kan het allemaal wat rustiger en halen we onze smartphone weer boven.

Broodje smartphone

Toch waagt niet iedereen zich aan online daten op het werk. Tijdens de middagpauze registreert Twoo een piek in online activiteit. Lunchpauze betekent duidelijk twee zaken: snel een broodje én die smartphone even pakken, om daarna vol goede moed opnieuw aan de slag te gaan. Maar die moed blijkt van korte duur. Al om 15u30 overstijgt de activiteit op Twoo de piek van de middagpauze. Genoeg gewerkt lijkt het wel.

De piek rond de lunchpauze komt elke dag terug. Enkel op zaterdag, wanneer andere persoonlijke verplichtingen roepen, bergen we onze smartphone op. Daarnaast blijken vrouwen tijdens de werkuren minder actief op Twoo dan mannen. Zouden mannen dan toch kunnen multitasken?

Carrière of liefde?

Belgische bazen: er is een heel eenvoudige verklaring voor dit gedrag. Wanneer Belgen moeten kiezen tussen hun droomjob en hun soulmate, kiest 93% zonder aarzelen voor die soulmate. “Een job is belangrijk voor Belgen”, vertelt Lien Louwagie, woordvoerder van Twoo. “Maar het vinden van die ene persoon is toch net dat tikkeltje belangrijker.”