carshare

Car Sharing op de busstroken?

Zipcar vraagt de Brusselse overheid om alle busstroken in de hoofdstad open te stellen voor deelauto’s. Volgens de organisatie is dit een belangrijke stimulans om meer mensen te overtuigen om gebruik te maken van autodeeldiensten en zo de mobiliteitsproblemen in Brussel op te lossen. Problemen die de gemeenschap 100.000’en euro’s per dag kosten . “Als we de mobiliteitsproblemen willen oplossen die de hoofdstad in een wurggreep houden, dan mogen we geen schotten bouwen tussen de verschillende duurzame mobiliteitsvormen. We moeten net op zoek gaan naar een manier om ze vlot met elkaar te verbinden. En het is dat wat autodeeldiensten doen: ze zijn het stukje dat de mobiliteitspuzzel vervolledigt. Door de busstroken open te stellen voor dit soort diensten kan de overheid een duidelijk signaal geven dat ze bereid is om de mobiliteitsuitdaging in Brussel aan te gaan”, zegt Kate Croiser, market manager van Zipcar België.

“Maak busstroken beschikbaar voor autodeeldiensten”

Brussel is de vijfde meest dichtgeslibde stad van Europa en met files die ieder jaar langer worden, ziet het er niet naar uit dat de verkeersnachtmerrie snel zal verdwijnen. Beleidsmakers zoeken naar manieren om duurzame vormen van vervoer te promoten, maar volgens Zipcar ligt een deel van de oplossing voor het grijpen: de busstroken openstellen. De autodeeldienst wil dat ze beschikbaar worden gesteld voor nieuwe vormen van duurzame mobiliteit, zoals deelauto’s.

“We willen dit op de politieke agenda zetten omdat we geloven dat de overheid hiermee een belangrijk signaal kan geven aan de 45.000 mensen die momenteel gebruikmaken van een autodeeldienst in België . Met die keuze dragen zij bij aan een oplossing voor de mobiliteitsproblemen die het gevolg zijn van privéautobezit,” zegt Kate Croisier, market manager Zipcar België.

“Bekijk het op deze manier: iedere deelauto in de hoofdstad vervangt 12 auto’s in privébezit. Dat zijn een heel pak wagens die uit het verkeer verdwijnen. De cijfers tonen aan dat deelauto’s een belangrijke rol kunnen spelen als het gaat om een oplossing voor mobiliteitsproblemen zoals files en een tekort aan parkeerplaatsen.”

Autodelen duurzamer dan taxi

In de loop der jaren hebben heel wat steden in België, waaronder Brussel, ervoor gekozen om taxi’s toegang te geven tot busstroken en speciale standplaatsen voor hen vrij te maken. Nu acht Zipcar de tijd rijp om die voordelen ook aan te bieden aan nieuwe vormen van duurzame mobiliteit. Volgens de autodeeldienst biedt autodelen quasi dezelfde mobiliteitsoplossing als taxi’s en hebben de gebruikers dus ook recht op dezelfde voordelen. Het gaat dan onder andere om het gebruik van busstroken en voorbehouden parkeerplaatsen aan treinstations, shoppingcentra en andere hotspots waar nu enkel taxi’s parkeerplaatsen hebben – wat zorgt voor een concurrentieel voordeel.

Volgens Zipcar zijn autodeeldiensten een meer duurzame en kosteneffectieve vorm van transport dan taxi’s. Zo is een gemiddelde rit in een Zipcar bijvoorbeeld drie keer goedkoper dan dezelfde rit in een taxi. Voor een taxirit van het Muntplein naar Thurn & Taxis betaal je €10; met een Zipcar is dat €3,5. Dat prijsverschil verlaagt de toegangsbarrière voor de gebruiker, die daardoor vlot verschillende vervoersmiddelen aan elkaar kan schakelen. Ze kunnen grote delen van hun traject afleggen met het openbaar vervoer en een deelauto oppikken wanneer er geen beter alternatief voorhanden is.

“De overheid wil het gebruik van het openbaar vervoer promoten, maar in veel gevallen geraak je enkel daarmee simpelweg niet op je eindbestemming. Het wordt bovendien snel onbetaalbaar als je daarnaast op taxi’s moet terugvallen. Zipcar is een ideale oplossing voor mensen die het openbaar vervoer wel willen gebruiken, maar de flexibiliteit van een auto nodig hebben voor een deel van hun reis of op een bepaald moment van de dag”, zegt Croiser. “Dankzij het free floating-model -een auto oppikken en achterlaten waar je maar wilt- kunnen zij hun route optimaliseren en kiezen voor de meest efficiënte vorm van mobiliteit op eender welk moment. Het is moduleerbaar en een stuk duurzamer.”

Minder files, schonere lucht

Onderzoek in opdracht van Zipcar in de zomer van 2016 toonde aan dat Brusselse chauffeurs gemiddeld één uur per dag in hun auto doorbrengen. Om iedereen de voordelen van autodelen te laten ervaren, biedt de autodeeldienst nieuwe Zipcar-gebruikers in mei de kans om iedere dag een uur lang gratis gebruik maken van de dienst. Alle bestaande leden die een nieuw lid aanbrengen krijgen 120 gratis rijminuten.

“Wij geloven in een toekomst waar er meer autodelers dan autobezitters zijn. Met deze actie willen we nog meer mensen binnen en buiten Brussel bereiken en hen de voordelen van autodelen laten ervaren. We hopen dat de overheid de voordelen ook inziet en autodelen een prominentere plaats geeft in de duurzame mobiliteitsmix in Brussel. Busstroken openstellen voor autodelers zou alvast een goede start zijn”, besluit Croisier.

Het is niet de eerste keer dat Zipcar een initiatief lanceert om een oplossing te zoeken voor stedelijke mobiliteitsproblemen. Het bedrijf heeft wereldwijd al met verschillende vooruitstrevende steden samengewerkt om een complementair transportsysteem uit te bouwen, files terug te dringen, de luchtkwaliteit te verbeteren en de parkeerdruk te verlagen.