roadhawke

Getest en goedgekeurd: de Roadhawk band van Firestone

De zomer staat voor de boeg en dat betekent voor velen onder ons: vakantie! Tijd om de vervaldata van je paspoorts te checken, vluchten te boeken of je auto op punt te zetten om veilig naar het zuiden van Europa te rijden. Oliepeil check. Bandenspanning check. Maar wat met de banden zelf? Zijn die niet aan vernieuwing toe? In dat geval kan het zeker geen kwaad een korte studie te doen naar de band die het best bij jouw rijgedrag past. Het kan je al snel enkele cocktails extra opleveren en, in het slechtste geval, behoeden van een slippertje. Wij van Manoeuvre kregen al een voorproefje van de zomer en mochten in Barcelona de Roadhawk, de nieuwste Firestoneband, testen.

Met de Roadhawk wil Firestone zijn opmars in Europa verder zetten, de competitie in het mid-range segment naar de achtergrond verwijzen en de kloof met de premium banden dichten. Van een mission statement gesproken. De band belooft de remafstand op een droge weg met maar liefst 3m korter te maken dan zijn concurrenten en de grip op een natte ondergrond spectaculair op te drijven. Om dat te bewijzen, huurde Firestone het Parc Motor nabij Barcelona af en zette het enkele spectaculaire tests op om de prestaties van de band aan den lijve te kunnen ondervinden. Het feit dat we dit artikel nog kunnen schrijven belooft toch al veel goeds.

#Built2perfomlonger

Los van de scherpe prijs van de band ging het productteam van Firestone aan de slag om een band te creëren die ook na 20.000 km lekker blijft plakken op de weg onder alle omstandigheden. Iets waar de concurrentie in die prijsklasse het vaak laat afweten. Nog een reden te meer voor ons dus om de band stevig op de proef te stellen op de bergpaadjes naar het Parc Motor op een uurtje rijden van Barcelona. Leuke rit trouwens voor al wie de tapas, musea en het strand beu zou zijn en wel van een bochtje meer houdt.

Let’s burn rubber baby

Omdat Barcelona natuurlijk niet de plek in Europa is met de meeste neerslag en net de grip op een natte ondergrond zo goed blijkt te zijn, is het circuit van het Parc Motor netjes natgespoten. Maar eerlijk is eerlijk. De band doorstaat de wet cornering & cornering hydroplanning met verve in tegenstelling tot de competitor band van Uniroyal die we ook onder de carrosserie gesleuteld krijgen. Om ons vooral niet in te houden in de bochten, kregen we een voormalig formule 1 piloot als co-piloot mee. Neem het dus van ons aan: de band reageert geweldig op de natte ondergrond en geeft niet het minste gevoel de grip te verliezen. Een groot verschil met de Uniroyalband die daar bovenop een lawaai opwekt wat de gemiddelde huisvrouw en -vader wel eens kan doen panikeren wanneer de wagen in aquaplaning gaat.

Ook op de Skid pad ligt de gemiddelde snelheid en grip beduidelijk hoger met de nieuwe Roadhawks. Om ons nog wat extra te overtuigen, trapte onze Nederlandse collega Evelin van Autolicius de gas plat en verbaasde menig man met haar stuur- en rijkunsten.

Rest de remafstand nog. Altijd een toffe test. Lekker optrekken tot 100km/u en dan alles vol toegooien. En ook hier deed de band wat ervan beloofd werd. 3 à 4m sneller stilstaan dan de competitor. Lekker testje trouwens, maar best toch niet op de openbare weg nadoen!

Conclusie

Prijs/kwaliteit is de roadhawk wat ons bretreft een leuke band voor wie vaak op de weg is in België. Een stille band die zijn kwaliteiten ook na 20.000km behoudt krijg je erbij. Zeker het overwegen waard bij je volgende aankoop dus.

Nicky Temmerman