asics

Feestkilo’s kwijt geraken?

ASICS lanceerde onlangs een nieuw winkelconcept in zijn eerste winkel in België, dat na Brussel ook in New York, Berlijn, Seoul en Tokyo zal uitgerold worden. ‘Anima Sana In Corpore Sano’ oftewel een gezonde geest in een gezond lichaam is de rode draad van de gloednieuwe ASICS-store in Brussel. En laat dat nu juist een van de goede voornemens zijn die we wel vaker stellen aan het begin van het nieuwe jaar. Maar hoe pak je dat aan? En, belangrijker, hoe hou je het vol? ASICS en psychotherapeut en levenscoach, Jan Jacobs, zetten hun beste tips op een rijtje.

A sound mind in a sound body

       1. Beweeg elke dag

Streef dagelijks naar zo’n 60 minuten beweging. Het is makkelijker dan je denkt. Pak de trap en de fiets, maak een lunchwandeling en ga ’s avonds een blokje om. En het is ook leuker dan je denkt: sporten is een moment voor jezelf. Even heerlijk hardlopen, een pittige crossfit workout of relaxing yoga. In de community room van de ASICS winkel in Brussel kan je vanaf nu ook terecht voor een uurtje sport. Het programma vind je in de winkel.

       2. Plannen en doelen stellen

“Gedrag veranderen zonder duidelijk doel heeft geen enkel nut. Maak dus eerst en vooral voor jezelf duidelijk waarom je iets graag wilt veranderen,” zegt Jacobs. Ben je al sportief, maar mis je de motivatie of het doel om door te gaan? Dan helpt het om wedstrijden in te plannen. Dus pak je agenda erbij: en prik een paar leuke events. De 20km van Brussel is must do!

       3. Varieer en probeer

Sleur in je workout routine? Probeer dan iets nieuws. Zoals een uurtje strong flow yoga, core stability (goed voor hardlopers!), crossfit of rope jumping. In de gloednieuwe ASICS Flagshipstore in Brussel geven freelance sportinstructeurs de meest uiteenlopende lessen in de community room.

       4. Beloon

“Elke stap vooruit is een goede stap. Dus beloon ook gerust elke vooruitgang,” zegt Jacobs. En jezelf belonen kan op heel veel manieren. Een bezoekje aan de gloednieuwe ASICS-store in Brussel, met een compleet nieuwe look en feel, is voor sportfans zeker van toepassing. Met leuke extra’s zoals interactieve schermen die tips geven over de schoen die bij jou past. Kijk omhoog, daar zie je op groot scherm de meest populaire hardlooproutes van Brussel via een Runkeeper heatmap. Je kunt er in de community room zelfs onmiddellijk actief aan de slag.

       5. Gezonde voorraad

Gezond leven en sporten, gaan hand in hand met gezond eten. Zorg dat je steeds een voorraad aan gezonde producten in huis hebt. Voorkom dat je misgrijpt, thuis en zeker onderweg. Stop dus ook altijd een noodvoorraad in je (sport)tas.

       6. Blijf drinken

Voldoende water drinken in de winter is niet makkelijk. Maar ook dan is het belangrijk om goed te hydrateren. Neem dus altijd je eigen flesje mee. Wie met ASICS-schoenen de ASICS-store binnengaat, krijgt een drankje aangeboden.

       7. Sta stil

Gun je lichaam en hoofd ook rust. Sta of zit even stil. Doe eens niets. Mediteer, als het bij je past. Of probeer het minstens een week. En wees extra lief voor je spieren, zeker als je meer gaat bewegen. Probeer eens een rustige yin yoga class. Of pak thuis een vast moment om wat te stretchen.

En nu volhouden!?

Ratio & emotie

“Je gedrag veranderen is zo moeilijk omdat je ratio en emotie vaak tegenstrijdige dingen willen. Je ratio weet wat belangrijk is op langere termijn, zoals sporten en gezond eten. Maar je emotie heeft geen oog voor de langere termijn en mist geduld. Dus kies je voor de tv en een zak chips,” legt Jacobs uit. De psychotherapeut en levenscoach geeft drie simpele en concrete tips om jouw goede voornemens wél vol te houden.

       1. Communiceer

Vertel iedereen die het maar wil horen over jouw goede voornemen(s). En vertel ze ook waarom je deze doelen nastreeft. Dat vergroot de kans dat ze er rekening mee houden.

       2. Anticipeer

Hou rekening met de mogelijke hindernissen die op je pad komen. Kies voor gezonde lekkere vervangers. Plan al je sportafspraken in. Kies een sportmaatje uit. Kortom: bedenk alvast alle mogelijke excuses en lastige situaties die je gaat tegenkomen, en bedenk een leuke oplossing.

       3. Technologie

Er zijn oneindig veel leuke apps. Van het bijhouden van het aantal verbrande calorieën tot en met het aantal gezette stappen en het gedronken glazen water. Maak gebruik van deze motivatie en registratie. En deel er gerust op los als je trots bent op je resultaat.