_Z6K3794

#ThxTom

In het najaar van 2016 kondigde Tom Boonen zijn pensioen als wielrenner aan. Zondag rijdt hij zijn laatste Ronde van Vlaanderen. UNILIN, het bedrijf achter de hoogwaardige Quick-Step laminaat-, parket- en vinylvloeren en de sponsor van wielerploeg Quick-Step Floors, laat Tom zijn laatste Ronde niet ongemerkt voorbijgaan. Zowat 500 medewerkers zullen hem aanmoedigen op spectaculaire wijze.

“We zijn al meer dan 18 jaar trotse sponsor van de wielerploeg van Patrick Lefevere, een van de beste ter wereld”, steekt Paul De Cock, president van UNILIN, division flooring, van wal. “Tom begon in 2002 aan zijn carrière en stapte twee jaar later over naar de ploeg van Patrick. Hij is zijn team altijd trouw gebleven.”Omgekeerd hebben zijn ploeg en sponsor Tom in goede en kwade dagen gesteund. Die wederzijdse toewijding smeedde een ijzersterke band.

De koning van de voorjaarsklassiekers

Boonen beleefde zijn absolute gloriejaren bij de Quick-Step ploeg.Twee jaar na zijn overstap, in 2005, wint hijin één adem de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix én werd hij wereldkampioen. Wielerfans in Vlaanderen en ver daarbuiten worden wild en sluiten de nuchtere Kempenaar in hun hart. “Een verademing”, herinnert ploegmanager Patrick Lefevere zich, “Tom kwam in de ploeg toen Johan Museeuw aan zijn laatste ritten toe was. Het perfecte moment om een nieuwe toprenner te lanceren.”

Een sport van helden

“Tom is bovendien ontzettend belangrijk geweest om de wielersport in Vlaanderen een nieuw elan te geven, een boost aan populariteit”, begint Sophie Hautekeete, Sponsoring & PR Manager bij UNILIN. “Na wonderjaar 2005 hing zijn foto plots in de slaapkamer van tienermeisjes. Als knappe, slimme en gevatte jonge kerel hielp hij het imago van ‘oudemannensport’ te verjagen. Vandaag wordt wielrennen gezien als een titanenstrijd, een trendy sport van hippe helden waarmee jong en oud meeleeft.”

Kracht en klasse

Voor heel wat Vlamingen zijn het merk Quick-Step en Tom Boonen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daar heeft het bedrijf de afgelopen jaren de vruchten van geplukt: “We hebben met Tom en zijn teamgenoten creatieve campagnes kunnen voeren, die de kwaliteiten van de renners linken aan de sterktes van onze producten. Toms talent voor de klassiekers was de perfecte match voor onze tijdloze vloeren”, bevestigt Sophie Hautekeete. Slogans zoals ‘Koploper in de klassiekers. En in design.’ sloegen meteen aan bij pers en publiek.

Nog één keer alles geven

Met het afscheid van Boonen in zicht, brengen de medewerkers van UNILIN een spectaculair eerbetoon aan hun held. “500 collega’s vormen een enorme tifo: een ‘levende’ banner, bestaand uit panelen waarop Toms afbeelding en de boodschap ‘Quick-Step thanks Tom’ prijken”, verklaart Sophie Hautekeete. De tifo is ongeveer 250 m² groot. Quick-Step verdeelt bovendien ‘Tom-maskers’ die de fans ook volgende week tijdens Parijs-Roubaix kunnen dragen om hem te danken voor alles wat hij in de afgelopen 15 jaar heeft betekend voor de wielersport.

#ThxTom

Op de maskers staat een oproep om deel te nemen aan de socialemediacampagne #ThxTom. UNILIN lanceerde die campagne op 30 maart. Via deze hashtag nodigt UNILIN iedereen uit om Tom te danken voor zijn loyaliteit aan de ploeg en inzet voor het wielrennen.

Een warm bedrijf

Alle acties komen vanuit UNILIN-collega’s. “Dat Tom bij UNILIN ontelbare toegewijde fans heeft, mag niet verbazen”, lacht Sophie Hautekeete. “We hebben heel wat wielerfans in de gelederen en zeg nu zelf: het is toch schitterend dat Tom Boonen het uithangbord van je bedrijf is?” Acties die het samenhorigheidsgevoel onder de collega’s bevorderen, juicht UNILIN uiteraard toe. “Ze passen perfect binnen onze ‘Happy Workout’-strategie: via kleine en grote acties willen we een plezante werksfeer creëren voor iedereen”, besluit Hautekeete.

De actie #ThxTom loopt nog tot 29 april. Deel zelf een afscheidsboodschap met Tom via www.quick-step.be/thxtom.

 

Patrick Verhoest