Zijn we vergeten hoe we met elkaar moeten praten?

Vrijdag 30 november is het E-mailloze Vrijdag. Deze themadag wil mensen bewust maken van de enorme hoeveelheid e-mails die dagelijks verwerkt worden én de inefficiëntie die hiermee vaak gepaard gaat. Rekruteringsexpert Hays wijst op de voordelen van mondelinge communicatie op de werkvloer.

Vandaag woedt de strijd tussen bedrijven om te innoveren en succesvol te zijn fel. Om concurrentie voor te blijven wenden bedrijven nieuwe communicatietools en technologie aan. Toch gebruiken we steeds minder één van de krachtigste communicatiemiddelen waarover we beschikken, namelijk onze stem. Rekruteringsexpert Hays benadrukt de voordelen van mondelinge communicatie op de werkvloer.

“Sorry voor de trage reactie”

Werknemers verwerken elke dag tientallen e-mails. Het gebruik van technologie op de werkvloer heeft ongetwijfeld voordelen, maar weegt eveneens op de productiviteit. “Sorry voor de trage reactie” is een vaak voorkomende zin aan het begin van een e-mail. Bijbenen van een mailbox vraagt immers tijd en lokt frustratie bij werknemers uit. “Onderzoek toont echter aan dat 62% van de e-mails in een gemiddelde inbox niet belangrijk zijn”, licht Robby Vanuxem, Managing Director bij Hays België, toe. “Werknemers focussen zich op het openen van mails, maar en niet op de prioriteit ervan. Mondeling communicatie is de meest effectieve vorm wanneer je een urgente vraag of briefing hebt. “Dankzij de interactie krijg je meteen een antwoord, waarmee je verder aan de slag kan. Je verliest minder tijd”, weet Robby Vanuxem.

Praten verbindt collega’s

Het is bijna onmogelijk om een productieve verstandhouding op te bouwen via e-mail of andere geschreven berichten – ongeacht het aantal emoji’s dat je gebruikt. Door gesproken communicatie leer je het best en het snelst iemand kennen. De intonatie van de stem en de expressie van je gesprekspartner zorgen ervoor dat je emoties en persoonlijkheid beter kan inschatten. Het risico op misverstanden of een vertrouwensbreuk verkleint, je merkt immers snel op wanneer je collega jouw opdracht of urgentie niet begrepen heeft. Tot slot toon je waardering voor je collega wanneer je de tijd neemt om een gesproken interactie met hem of haar aan te gaan.