Belg stuurt gemiddeld 60 wenskaarten

Wie dacht dat kerst- en nieuwjaarskaarten passé zijn, heeft het grondig mis. Belgen hechten wel degelijk nog steeds erg veel belang aan het uitsturen van een persoonlijke boodschap met de feestdagen. Dat blijkt uit de verkoopcijfers van fotospecialist albelli. Het aantal bestelde wenskaartjes groeit al een aantal jaar gestaag. Albelli merkte een verdubbeling in het aantal verkochte kaarten van 2014 op 2015 en verkoopt nu al meer wenskaarten dan vorig jaar en dan moet de piek nog komen. Bovendien bestellen we best veel kaarten. Gemiddeld bestelt de Belg 50 à 60 kaarten.

Antwerpenaren zijn kampioen in het versturen van kerstkaarten

De meeste kerst- en nieuwjaarskaarten worden besteld in de provincie Antwerpen. 29% van de kaartenbestellingen bij albelli komt uit Antwerpen. Ook Oost-Vlamingen sturen graag kaartjes in deze periode van het jaar. 27% van de bestellingen zijn kaartjes met gelukwensen uit Oost-Vlaanderen. Als we puur naar postcodes kijken, is Gent zelfs de best presterende stad van het land. Limburgers versturen beduidend minder kaartjes met de feestdagen. Slechts 7% van de kaartenbestellingen bij albelli komt uit Limburg.

Meer details:

Belgen geven graag persoonlijke cadeau’s

Belgen kiezen graag voor een persoonlijke aanpak voor de eindejaarsfeesten. In de maanden november en december wordt er drie keer zoveel als normaal geproduceerd in de fabriek van albelli. Vanaf midden november begint de Belg langzaam na te denken over zijn aankopen voor de feestdagen. Vanaf dat moment begint de verkoop voor België dan ook te pieken, maar het echte hoogtepunt situeert zich in de week van 14 tot 18 december, aangezien 18 december de uiterlijke besteldatum is om je bestelling nog voor kerst te ontvangen. In de fabriek in Den Haag worden alle producten voor de hele Europese markt gedrukt. In deze periode worden er ook 150 extra werknemers ingezet bovenop de 150 vaste medewerkers. Op recorddagen verlaten zo’n 50.000 producten de fabriek.

Fotoboeken het populairst

Uit de verkoopcijfers blijkt dat we graag fotoboeken cadeau doen in de eindejaarsperiode. Dit is het best verkochte product in deze periode in België. Maar ook kaarten en kalenders zijn immens populair. Zij vullen de top drie namelijk aan. Wel merken we regionale verschillen in Vlaanderen. Fotoboeken en kalenders scoren overal in Vlaanderen goed, maar we merken dat in Limburg eindejaarskaarten niet in de top drie voorkomen. Zij geven de voorkeur aan foto’s op canvas.