Black Friday en Cybermonday “commercieel gedoe”?

Binnenkort is het opnieuw Black Friday en Cyber Monday, dagen waarop de wereld massaal aan het shoppen slaat, gedreven door aanlokkelijke kortingen en promoties. Beide fenomenen zijn intussen goed ingeburgerd in ons land: 93% van de Belgen kent Black Friday en 68% weet wat Cyber Monday betekent, zo blijkt uit een onderzoek[1] van 2dehands bij 1.000 Belgen. Zes op de tien landgenoten (57,5%) is echter ook van oordeel dat deze dagen aan hen niet besteed zijn. Ze vinden het maar een commercieel gedoe. Een kleine helft onder ons (47,7%) is er bovendien van overtuigd dat je op deze dagen eigenlijk evenveel betaalt als anders.

Black Friday en Cyber Monday, fenomenen die overgewaaid kwamen uit de VS, zijn zowat de officieuze start van de eindejaarshopping geworden. Oorspronkelijke was Black Friday enkel bedoeld voor de fysieke winkels, waarop de online sector reageerde met Cyber Monday. In de praktijk wordt intussen geen onderscheid meer gemaakt en wordt de periode van promoties zelfs uitgesponnen over verschillende weken.

Ondanks de hype in advertenties en media, blijkt lang niet iedereen overtuigd dat deze shopping dagen ook echt buitenkansjes oplevert. Driekwart van de Belgen (75,1%) is van mening dat mensen worden aangezet tot het kopen van spullen die ze eigenlijk niet nodig hebben. Eén op de vier geeft ook toe al ooit eens een miskoop gedaan te hebben tijdens deze promodagen.

De meeste Belgen (68,7%) geven dan ook aan dat ze zich enkel een nieuwe smartphone of PC aanschaffen als de oude kapot of gestolen is. Toch bekent 6% dat ze steeds het nieuwste model willen hebben en 1,8% vindt een nieuwe smartphone zelfs noodzakelijk om er bij zijn of haar vrienden bij te horen. Bij wie jonger is dan 35, is dit zelfs respectievelijk 10,2% en 3,6%.

Wanneer we een nieuwe smartphone of PC aankopen, dan kunnen we blijkbaar in de helft van de gevallen (51,3%) geen afstand doen van de oude. Slechts 10,3% verkoopt zijn oude toestel en 19,1% schenkt het weg. Nochtans is er een markt voor tweedehands toestellen. Ook bij smartphones en PC’s raakt tweedehands intussen goed ingeburgerd. 18% van de Belgen stelt te overwegen om een gebruikte zaktelefoon of computer te kopen. Gevraagd om de beweegreden dan zien we op de eerste plaats “omdat het goedkoper is” (27,5%), gevolgd door “het is beter voor het milieu” (22%) en “dit zorgt voor minder afval” (16,2%).

“Het blijft bizar dat mensen zo moeilijk afscheid kunnen nemen van hun oude gsm of PC, wanneer ze zich een nieuwe aanschaffen”, vindt Aleksandra Vidanovski, woordvoerster van 2dehands. “Nochtans kunnen ze er vaak nog een mooi bedrag aan verdienen door die te verkopen. Kandidaat kopers zijn er immers genoeg: één op de vijf Belgen overweegt om een gebruikt toestel te kopen. Wie alle tips en adviezen op ons platform volgt, weet intussen dat je veilig en onbezorgd zaken kunt doen, of het nu is om te verkopen, of te kopen. Belangrijk hierbij is bijvoorbeeld dat je de telefoon volledig wist en hem terug naar de fabrieksinstellingen zet. Op die manier is hij helemaal klaar voor een nieuwe gebruiker.”