Particuliere verkopers gaan almaar “professioneler” te werk

Onze Noorderburen schakelen bijna automatisch een vastgoedprofessional in wanneer ze hun woning verkopen. In Vlaanderen ligt dat net iets anders. “Zo moeilijk kan dat toch niet zijn”, redeneert het gros van de Vlamingen. Bijgevolg probeert quasi de helft van de Vlamingen die hun woningen verkopen het eerst zelf. Met andere woorden: zonder professionele hulp, ze proberen eerst zelf uit eigen hand te verkopen. Dat zegt Studio Matuvu op basis van een bevraging, zowel bij experten als bij honderd Vlamingen.

Waarom de meeste Belgen het eerst zelf willen proberen? Ruim 44 procent van zij die hun huis zelf verkopen, wil vooral vermijden dat ze een te “hoge” vergoeding moeten betalen wanneer ze een vastgoedprofessional inschakelen. Zo’n 41 procent meent gewoon dat het niet zo moeilijk kan zijn en waagt zelf zijn kans. Een kleine 15 procent doet het zelf, omdat ze een slechte ervaring met een makelaar hebben en hun vertrouwen erin verloren zijn.

De meeste onderschatten het

In Vlaanderen is bijna driekwart van de Vlaamse particulieren die hun woning zelf willen verkopen heel zeker van z’n stuk. Ze verwachten hun huis zonder al te veel problemen zelf van de hand te kunnen doen. Al moet het gezegd: 78 procent van de bevraagden zegt dat het hen tot nu toe niet onmiddellijk gelukt is om de woning eigenhandig te verkopen.

Eerste zes maanden

Zes maanden, dat blijkt het cruciale keerpunt te zijn. Ruim 43% van de Vlamingen verandert het geweer van schouder als ze hun huis na een half jaar toch niet verkocht krijgen. En opmerkelijk: 51 procent van de doe-het-zelvers – dus van zij die zelf verkopen – zegt nooit een makelaar te zullen inschakelen, ook niet als de woonst na een half jaar nog te koop staat. Ze hebben tijd en wachten nog liever iets langer dan een professional in te schakelen.

Grootste zorg

Het merendeel van de particuliere verkopers vindt het een kleine moeite om geïnteresseerde kopers eigenhandig rond te leiden in hun woonst en indien nodig te bemiddelen over de verkoopprijs. Maar vooral: de tijd dat ze enkel een bord “te koop” in de tuin planten en vervolgens afwachten, is voorbij. Ook particuliere verkopers gaan steeds professioneler te werk.

Onder meer op administratief vlak is bij de Vlaming de vraag naar een helpende hand relatief groot: 17 procent van zij die uit de hand verkopen, weet niet hoe ze al die officiële verkoopsdocumenten en -attesten in orde moeten brengen. Maar dé grootste zorg – bij 80% van de particuliere verkopers – gaat echter over de manier waarop ze hun woning effectief te koop moeten stellen. Hoe kunnen ze hun woning laten opvallen tussen die duizenden zoekertjes? Dat blijkt de grote hamvraag bij heel wat van die particuliere verkopers.

Nieuwe trend

Zoals in Nederland al langer gebeurt, speelt de start-up Studio Matuvu daar nu ook in Vlaanderen op in.

Een goed voorbeeld van zo’n eigen, gepersonaliseerde website is: peulisbaan12.studiomatuvu.be. Eens de website klaar is, wordt ze extra in de verf gezet op op sociale media en via immowebsites. En wat blijkt: wie met zo’n gepersonaliseerde website werkt, ziet vaak al snel een pak gegadigden opdagen, wat in veel gevallen tot een snellere verkoop leidt.