België alsmaar drukker

TomTom heeft de resultaten bekendgemaakt van de TomTom Traffic Index, een rapport over de verkeerssituatie in 416 steden in 57 landen. In België is de algemene verkeersdrukte met 1 procent toegenomen in 2019 ten opzichte van 2018 (op basis van de cijfers van de 10 Belgische steden in het rapport). België kent een gemiddelde congestiegraad van 30% in 2019 en dat is minder dan Frankrijk (34%) en het Verenigd Koninkrijk (34%), maar toch een pak meer dan Nederland (24%) en Duitsland (27%). De drukste dag in België was op de dag van sinterklaas, vrijdag 6 december 2019, veroorzaakt door veel regenval in het hele land. Die dag is er een gemiddelde verkeersdrukte van 50% gemeten, wat betekent dat pendelaars er gemiddeld 50% meer over deden om op hun bestemming te geraken.

In België blijft Brussel de drukste stad van 2019. Chauffeurs moeten er rekening houden met gemiddeld 38% extra reistijd in het verkeer, 1% meer ten opzichte van vorig jaar. De drukste dag in Brussel was vrijdag 6 december 2019, met gemiddeld 69% meer reistijd in het verkeer. Oorzaken van deze drukste dag vinden we terug in een ongeval in de Troontunnel, naast verschillende wegenwerken op de Ring en het slechte weer, zoals reeds aangegeven voor heel België. Zowel de ochtend- als avondspits zijn doorgaans dramatisch in Brussel, met respectievelijk 75 en 77% extra reistijd. Pendelaars doen dan gemiddeld 23 minuten extra over een trip van een half uur.

Na Brussel volgt, verrassend toch wel, Bergen, waar de congestie meer dan verdubbelde ten opzichte van het jaar ervoor. In 2019 hadden chauffeurs daar gemiddeld 34% extra reistijd nodig, dat is 18% meer ten opzichte van 2018. Grote wegwerkzaamheden (met verminderde capaciteit en bijhorende vertragingen als gevolg) aan de E42 zorgden daar voor een bijzonder druk 2019. De drukste dag was woensdag 9 oktober 2019, met gemiddeld 79% meer reistijd in het verkeer. Die dag kantelde een tankwagen op de E19 met enorm zware verkeersdrukte als gevolg. Zowel de ochtend- als avondspits zijn een pak drukker geworden dan het jaar voordien. Tijdens de ochtendspits is het gemiddeld 53% drukker, of reken gemiddeld 16 minuten extra reistijd per half uur. De avondspits is zelfs nog drukker geworden. Dan is er gemiddeld 63% meer reistijd nodig, of 19 minuten extra per half uur.

Antwerpen, waar de reistijd ook een procentje toenam in 2019, sluit de Belgische top-3 af. Chauffeurs verliezen er gemiddeld 32% meer reistijd. De drukste dag in Antwerpen was woensdag 29 mei, met gemiddeld 55% meer reistijd. Een dringende herstelling aan wegdek R2 die dag veroorzaakte heel wat hinder. De ochtend- en avondspits zijn er drukker, met respectievelijk gemiddeld 56 en 62% extra reistijd, of een toename van respectievelijk 17 en 19 minuten per half uur.

Luik is de vierde drukste stad in België, waar chauffeurs in 2019 gemiddeld 24% meer reistijd verliezen, een stijging van 4% ten opzichte van 2018. De drukste dag in Luik was op vrijdag 29 november 2019, met gemiddeld 50% meer reistijd. De ochtendspits is gemiddeld 46% drukker (+ 14 minuten per half uur); de avondspits verloopt doorgaans 53% drukker of 16 bijkomende minuten per half uur.

De universiteitssteden Leuven en Gent staan op een gedeelde vijfde plek, met 20% extra reistijd in het verkeer. Leuven doet daarmee 3% beter dan het jaar voordien. Gent blijft ex-aeqo. De drukste dag voor zowel Gent als Leuven was op dinsdag 1 oktober 2019, met gemiddeld 50% meer reistijd in Leuven en 37% extra in Gent. Slecht weer met uitzonderlijk veel buien ligt aan de basis van de extra drukte. Bovendien was in Gent die ochtend kort voor 8 uur de bliksem ingeslagen op het station Gent-Sint-Pieters. Dat leidde tot een stroompanne waardoor twee treinen zijn afgeschaft. Leuven kent iets drukkere spitsuren. ’s Ochtends (+41%) en ’s avonds (+48%) is het er drukker, met respectievelijk 12 en 14 minuten extra per half uur in de spits. In Gent zien we ’s morgens een toename van gemiddeld 35% en ’s avonds een toename van gemiddeld 42% of + 11min ’s ochtends en + 13min ’s avonds.

Namen staat op plek 7 met gemiddeld 19% meer reistijd, een forse daling van de verkeersdrukte ten opzichte van vorig jaar. In 2018 noteerden we daar nog 10% meer ten opzichte van 2017. Toen leverden de wegwerkzaamheden op de E411 grote vertragingen op. In 2019 zien we een verbetering in de gereden snelheden op de E411 van +25%. Er zijn nog altijd knelpunten in de stad, zoals de Chaussée de Perwez en de Quai Ferdinand Cortoy. Maar de algehele situatie is verbeterd. Dat is 10% minder waardoor de stad terug op het peil komt van 2017. De drukste dag in Namen was dinsdag 3 december 2019, met gemiddeld 42% meer reistijd in het verkeer. Ook de ochtend- en avondspits zijn er drukker (+38%), of 11 minuten extra reistijd per half uur.

Op 8 vinden we Brugge terug met gemiddeld 16% meer reistijd, een procent meer dan vorig jaar. De drukste dag in Brugge was op zondag 17 februari (+46%). Ochtend- en avondspits in Brugge zijn even druk en duren gemiddeld 9 minuten langer per half uur.

Op 9 staat Kortrijk waar chauffers gemiddeld 15% meer reistijd verliezen in het verkeer, 3% minder dan het jaar ervoor. De drukste dag in Kortrijk was woensdag 30 januari 2019 (34%). Een actieve sneeuwzone trok toen traag over het land. Ook in Kortrijk zijn de ochtend- en avondspits even druk. Beide spitsen duren gemiddeld 9 minuten langer per half uur.

Charleroi sluit net als vorig jaar de top-10 af, met gemiddeld 13% extra reistijd in het verkeer, waarbij de vertraging ook daar met 1% toeneemt. De drukste dag in Charleroi was op 30 januari 2019. Een actieve sneeuwzone trok toen traag over het land. De ochtendspits was gemiddeld 21% drukker (+ 6 minuten per half uur); de avondspits verliep gemiddeld 27% moeizamer (+ 8 minuten per half uur).