BMW i Vision Dee

De BMW Group deelt haar visie op de toekomstige digitale ervaring, zowel binnen als buiten de auto, op de Consumer Electronics Show (CES) 2023 in Las Vegas. BMW i Vision Dee is de futuristische middelgrote sedan met een nieuwe en ingetogen designtaal. De naam „Dee” staat voor Digital Emotional Experience — en dat is precies het doel: in de toekomst een nog sterkere band creëren tussen mensen en hun auto’s. Digitale functies in de toekomst zullen veel verder gaan dan het niveau van spraakbedienings- en rijhulpsystemen dat we vandaag kennen. Het BMW Head-Up-Display strekt zich uit over de volledige breedte van de voorruit en geeft een glimp van de volgende generatie voertuigen. Vanaf 2025 is deze innovatie beschikbaar in de modellen van de NEUE KLASSE. De BMW Group heeft ook het gebruik van kleurveranderingstechnologie verfijnd. Na op de laatste CES de BMW iX Flow Featuring E Ink te hebben onthuld, met de mogelijkheid om van zwart naar wit over te schakelen, kan BMW i Vision Dee nu zijn exterieur in maar liefst 32 kleuren samenstellen.

“Met de BMW i Vision Dee laten we zien wat er mogelijk is wanneer hardware en software samensmelten. Op deze manier kunnen we het volledige potentieel van digitalisering benutten om van de auto een intelligente partner te maken. Dat is de toekomst voor autofabrikanten — en ook voor BMW: de fusie van virtuele ervaring met echt rijplezier”, aldus Oliver Zipse, voorzitter van de raad van bestuur van BMW AG. “Tegelijkertijd is BMW i Vision Dee een nieuwe stap op weg naar de NEUE KLASSE. Met deze visie kijken we ver in de toekomst en onderstrepen we het enorme belang van digitalisering voor onze komende productgeneraties.”

Met zijn intelligente, bijna menselijke capaciteiten begeleidt BMW i Vision Dee bestuurders niet alleen in reële situaties op de weg, maar ook in hun digitale omgeving.

“Een BMW leeft van zijn ongeëvenaarde digitale prestaties. BMW i Vision Dee gaat over een perfecte integratie van virtuele en fysieke ervaringen”, aldus Frank Weber, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG en verantwoordelijk voor Ontwikkeling. “Wie uitblinkt in het integreren van de dagelijkse digitale wereld van de klant op alle niveaus in het voertuig, zal erin slagen de toekomst van autobouw onder de knie te krijgen.”

BMW Mixed Reality Slider: in vijf stappen de virtuele wereld in

De BMW Mixed Reality Slider vormt in combinatie met het geavanceerde Head-Up Display het digitale hoogtepunt en de centrale bediening van BMW i Vision Dee. Met behulp van slimme sensoren op het instrumentenpaneel kunnen bestuurders zelf bepalen hoeveel digitale inhoud ze willen zien op het geavanceerde Head-Up Display. De selectie in vijf stappen varieert van analoge informatie over rijinformatie, over de inhoud van het communicatiesysteem, tot projectie met augmented reality en toegang tot virtuele werelden. Tegelijkertijd kunnen dimbare ramen ook worden gebruikt om de werkelijkheid geleidelijk te vervagen. Mixed reality kan in BMW i Vision Dee op een meeslepende manier worden ervaren waarbij verschillende zintuigen worden aangesproken zonder dat er extra hulpmiddelen nodig zijn, waardoor een nieuwe dimensie van rijplezier voor de gebruiker wordt gecreëerd.

Geavanceerd BMW Head-Up Display: in NEUE KLASSE vanaf 2025

De BMW Group staat in de automobielsector bekend als een pionier op het gebied van het Head-Up-Display en heeft deze technologie de afgelopen twee decennia systematisch verfijnd. In BMW i Vision Dee maakt projectie over de volledige breedte van de voorruit het mogelijk om informatie op een zo groot mogelijk oppervlak weer te geven — dat pas als display herkenbaar wordt zodra het is geactiveerd. Op deze manier demonstreert de BMW Group het enorme potentieel van projectietechnologie en visualiseert BMW i Vision Dee hoe een geavanceerd Head-Up Display ook in de toekomst kan worden gebruikt voor het display- en bedieningsconcept. De standaardversie van het BMW Head-Up-display, die zich uitstrekt over de volledige breedte van de voorruit, zal vanaf 2025 worden gebruikt in de modellen van de NEUE KLASSE.

Welkomstscenario met stem- en fygital-pictogrammen

De digitale ervaring begint al buiten de auto, met een gepersonaliseerd welkomstscenario dat grafische elementen, licht- en geluidseffecten combineert. Natuurlijke taal is de eenvoudigste, meest intuïtieve vorm van interactie, die een perfect begrip tussen mensen en hun voertuigen mogelijk maakt. De koplampen en het gesloten nierrooster van BMW vormen ook een gemeenschappelijk phygitaal (samensmelting van fysiek en digitaal) icoon op een uniform oppervlak, waardoor het voertuig verschillende gezichtsuitdrukkingen kan produceren. Dit betekent dat BMW i Vision Dee met mensen kan praten en tegelijkertijd stemmingen zoals vreugde, verbazing of goedkeuring visueel kan uitdrukken. BMW i Vision Dee kan ook een afbeelding van de avatar van de bestuurder op het zijraam projecteren om het welkomstscenario verder te personaliseren.