BMW i7 M70 xDrive

BMW M introduceert een zuiver elektrisch prestatiemodel als speerpunt van de nieuwe BMW 7 Reeks. De BMW i7 M70 xDrive (elektriciteitsverbruik over de gemengde WLTP-cyclus: 23,8 – 20,8 kWh/100 km) is het krachtigste zuiver elektrische model in het gamma van BMW Group. Met zijn elektromotoren op de voor- en achteras, die samen een maximaal systeemvermogen van 485 kW/660 pk genereren, en zijn M specifieke onderstel levert de BMW i7 M70 xDrive de perfecte combinatie van elektrische mobiliteit en prestaties, voor een unieke rijervaring in het luxesegment. Het topmodel van de nieuwe BMW 7 Reeks sprint in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u.

De BMW i7 M70 xDrive levert het hoogste vermogen ooit voor een volledig elektrische wagen van BMW Group en werpt zich op als een nieuwe mijlpaal voor BMW M GmbH in zijn transformatie naar elektrische mobiliteit. Na de lancering van de BMW i4 M50 – wereldwijd het meest verkochte model van BMW M GmbH in 2022 – en de BMW iX M60 is de BMW i7 M70 xDrive het derde prestatiemodel met een zuiver elektrisch aandrijfsysteem van het merk. Het succes van de elektrische aandrijving bij de liefhebbers van BMW M, de consequente uitbreiding van het productaanbod en de constante toename van het vermogen laten geen twijfel bestaan over het enorme potentieel van de elektrische technologie om prestaties te leveren die tot de verbeelding spreken.

Het nieuwe zuiver elektrische prestatiemodel van BMW M maakt zijn wereldwijde debuut op het internationale autosalon van Auto Shanghai in China. Hij zal, net als alle andere modelvarianten van de luxeberline, worden gebouwd in de BMW Group-fabriek in Dingolfing. De fabriek in Neder-Beieren is niet alleen de toonaangevende fabriek voor luxemodellen, maar omvat ook het competentiecentrum voor de productie van elektrische aandrijfsystemen, dat ter plaatse zowel de elektromotoren als de hoogspanningsbatterijen voor alle varianten van de BMW i7 produceert. De wereldwijde lancering van de BMW i7 M70 xDrive gaat in de tweede helft van 2023 van start.

Zuiver elektrische BMW M-prestaties in het luxesegment.

De vijfde generatie van de BMW eDrive-technologie, die in de BMW i7 wordt geïnstalleerd, wordt voortdurend ontwikkeld om zowel het vermogen als de efficiëntie verder te verbeteren. Dat geldt niet alleen voor de aandrijflijn en de vermogenselektronica, maar ook voor de hoogspanningsbatterij en de oplaadtechnologie.

De nieuwe BMW i7 M70 xDrive beschikt over sterk geïntegreerde aandrijfeenheden op de voor- en achteras, die de elektromotor, de vermogenselektronica en de transmissie samenbrengen in een enkele, erg compacte behuizing. De twee motoren werken volgens het principe van een elektrisch bekrachtigde synchroonmotor. Dat ontwerp maakt het mogelijk om geen zeldzame aardmetalen (nodig voor magnetische componenten) te gebruiken bij de productie van de rotor.

De krachtigste elektromotor van BMW.

De M-specifieke configuratie van het aandrijfsysteem geeft met name de achterasmotor van de nieuwe BMW i7 M70 xDrive een ongeëvenaarde vermogensdichtheid. De aandrijfeenheid heeft een zesfasig ontwerp met een dubbele omvormer. Deze vormt de basis voor de aanzienlijke stijging van het piekvermogen, dat tot erg hoge snelheden op peil blijft, waardoor de BMW i7 M70 xDrive kan schermen met de typische vermogensontplooiing van M-modellen. De vermogensdichtheid van 2,41 kW/kg betekent een stijging met 25,5 procent ten opzichte van de motor die de achteras van de BMW i7 xDrive60 aandrijft. Daarmee beschikt de nieuwe BMW i7 M70 xDrive over de krachtigste elektromotor van de constructeur.

Dit nieuwe standaardcijfer kan worden toegeschreven aan een door BMW Group gepatenteerde innovatie die werd ontwikkeld onder de koepel van BMW EfficientDynamics, en die zes excitatiewikkelingen in de stator van de motor gebruikt in plaats van de gebruikelijke drie. Dankzij die ‘dubbele excitatie’ in vergelijking met conventionele eenheden kan de elektromotor ondanks zijn uitzonderlijk lichte en compacte design een extreem hoog vermogen leveren en dat continu in de hogere segmenten van het snelheidsbereik houden. Deze oplossing is ook gevoelig superieur aan een aandrijfconfiguratie met twee motoren op de achteras, zowel wat de vermogensdichtheid als de efficiëntie betreft.