Zelf getest: Nissan X-Trail

Op zoek naar een ruime gezinsauto om comfortabel mee op reis te vertrekken? Nissan stelt de nieuwe X-Trail voor met een unieke troef. De X-Trail is de enige geëlektrificeerde SUV met zeven zitplaatsen op de markt. Wij namen deel aan de Nissan X-Trail Escapes in Slovenië.

Vierde generatie

Slovenië. Een gedroomd herfstdecor om enkele testritten te maken met de splinternieuwe Nissan X-Trail. Een erg belangrijke toevoeging aan het modellenaanbod voor Nissan. Bewijs hiervan zijn de bijna zeven miljoen exemplaren die in het verleden al wereldwijd zijn verkocht. De Nissan X-Trail is ondertussen dan ook al aan zijn vierde generatie toe.

Krachtig vierwielaandrijvingssysteem

Een avontuurlijk land om een avontuurlijke gezinswagen te lanceren. Zo kan je Slovenië voortaan het best omschrijven. Vanaf de luchthaven van hoofdstad Ljubljana rijden we in noordwestelijke richting via de E61 langs de grens met Oostenrijk. De autosnelweg is de ideale gelegenheid om e-4ORCE te testen. Dit nieuwe aandrijfsysteem van Nissan maakt het mogelijk om van 0 naar 100 km/u te gaan in amper 7 seconden.

Hoe is deze indrukwekkende acceleratie mogelijk gemaakt? Het vierwielaandrijvingssysteem heeft een vermogen van 157 kW en dankzij een extra 100 kW elektromotor is dit voor de Nissan X-Trail een koud kunstje. E-4ORCE zorgt voor voldoende grip en dat op alle soorten ondergrond. Daarnaast wordt het afremmen door zowel de elektromotor voorin als achterin uitgevoerd. Voor een optimale controle over het stuur wordt de remkracht over de vier wielen verdeeld. Allemaal pluspunten die het rijcomfort ten goede komen.

Elektrisch zonder opladen

Nissan voorziet de innovatieve e-POWER aandrijflijn voor de X-Trail. Deze unieke technologie maakt het mogelijk om elektrisch te rijden zonder de batterij te moeten opladen aan een laadpaal. Concreet komt het erop neer dat een turbobenzinemotor stroom opwekt en er zo voor zorgt dat de elektromotor de wielen kan aandrijven. De ‘lineaire afstelling’ zorgt ervoor dat de benzinemotor met het optimale toerental functioneert en nooit harder moet werken dan noodzakelijk is.

Uitzonderlijke uitstraling

Onze testrit door de uitlopers van de Alpen gaat verder en net voor het drielandenpunt van Italië, Oostenrijk en Slovenië verlaten we de hoofdweg. Tijd om het interieur van dichterbij te bekijken. Op gebied van design en comfort heeft Nissan een reputatie hoog te houden en dat is duidelijk te zien. Basisfuncties zoals airco, audio en navigatie zijn éénvoudig te bedienen via sneltoetsen. Op de middenconsole kan je de rijmodus selecteren, je smartphone draadloos opladen of een flesje water in één van de twee bekerhouders plaatsen. Daarnaast is er voldoende opbergruimte door de verschillende opbergvakken en zit je comfortabel dankzij een armsteun. Een witte sfeerverlichting siert het interieur en ook achterin kom je niets tekort. Optioneel kan je zelf de verwarming en airco regelen. Er is een USB Type A-aansluiting en een USB Type C-aansluiting voor je elektronische apparaten en de zonwering in de achterportieren regel je zelf.

Aerodynamische hulpmiddelen

Tijdens een koffiepauze aan het indrukwekkende Lake Bled werpen we een blik op de buitenkant van de Nissan X-Trail. Hij ziet er krachtig en robuust uit, maar toch klasse vol en vernieuwend. De 3D-luchtgeleiders onder de voorbumper en de afvoering van de luchtstroom onder en naast de X-Trail zijn belangrijke elementen die de aerodynamica bevorderen. De kenmerkende Nissan designelementen zoals het ‘zwevende’ dak en de ‘V-motion-grille’ zijn terug aanwezig. De X-Trail is trouwens leverbaar in vijftien varianten.

Het CMF-C-platform van de Alliantie verdient ook extra aandacht. Een technologische constructie met lichte materialen zorgt voor vele voordelen. Zo kunnen twee extra stoelen in de vloer van de koffer een derde zitrij vormen en is er plaats voor maar liefst zeven personen. Ideaal voor grote gezinnen! In deze opstelling is er nog steeds een kofferinhoud van 485 liter. Kies je voor vijf zitplaatsen dan is de inhoud van de bagageruimte 575 liter. Een ander voordeel van het CMF-C-platform van de Alliantie is een verbeterde MacPherson-voorwielophanging.

Geavanceerd infotainmentsysteem

We begrijpen ondertussen heel goed waarom Slovenië het groene hart van Europa wordt genoemd. Bochtige wegen langs riviertjes in een heuvelachtige natuur maken de testrit met de Nissan X-Trail nog aangenamer. Ook de route is éénvoudig te volgen via het 12,3-inch centrale scherm, het 12,3-inch TFT instrumentenpaneel achter het stuur, of het 10,8 inch head-up display. De aangeboden diensten van het infotainmentsysteem zijn erg uitgebreid. Denk maar aan navigatie, verkeersinformatie, entertainment, voertuiginstellingen en andere meldingen. Integratie van smartphones verloopt probleemloos en het systeem is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Dankzij de NissanConnect Service-app kan je nog verschillende functies toevoegen. Zo kan je de deuren op afstand ont- en vergrendelen, de claxon activeren en de verlichting van de wagen bedienen.

Extra rijcomfort

Enkele functies die het rijcomfort bevorderen zijn uiteraard ook nog het vermelden waard. Met de e-Pedal Step kan je met het gaspedaal optrekken, maar ook remmen. Perfect voor stadsmensen en tijdens files. De ProPILOT Assist zorgt voor ondersteuning door te accelereren en af te remmen binnen dezelfde rijstrook. Vergelijkbaar met cruise control en een welgekomen oplossing als je oververmoeid bent. Tenslotte is er nog Intelligent Forward Emergency Braking. Dankzij geavanceerde radartechnologie kunnen sensoren de weg voor de auto ‘lezen’. Komt het verkeer tot stilstand dan activeert het systeem de remmen onmiddellijk.

Strategische langetermijnvisie

De toekomstplannen van Nissan zijn al even geen geheim meer. De komende jaren zal het automerk technologische innovaties en geëlektrificeerde voertuigen voorstellen met één ultiem doel: Een echt duurzaam bedrijf worden en koolstofneutraal zijn tegen 2050.