De bedrijfsbarbecue is populairder dan ooit

Waar vroeger de zomer in vele bedrijven werd afgetrapt met een officiële zomerdrink worden er nu opvallend veel bedrijfsbarbecues georganiseerd. Zo’n barbecue met collega’s blijkt een hip en vooral flexibel alternatief voor de saaie bedrijfsfeesten van weleer, zeker nu de zomer officieel van start is gegaan.

Grillen met collega’s

Voor velen is het bedrijfsfeest een verplicht nummer. Als we aan bedrijfsfeesten denken, denken we meteen aan een speechende CEO, ongemakkelijke babbels met je overste en die ene collega die te diep in het glas gekeken heeft. Een nieuwe trend zou wel eens komaf kunnen maken met het stoffige imago van de zomer kick-off. Kwaliteitscateraar Belgocatering merkt een opvallende verschuiving op in de organisatie van corporate summer events. “De bedrijfsbarbecue zit in de lift,” vertelt Carmen Swinnen, Chief Hospitality Consultant bij Belgocatering. “We verzorgen deze zomer opvallend veel bedrijfsbarbecues. De barbecue is een veelzijdig alternatief voor het klassieke bedrijfsfeest. Het is gezond, creëert een informele omgeving én werknemers kunnen actief participeren.”

Gezond grillen

De tijden van barbecues met worsten en hamburgers gecombineerd met brood en sauzen liggen achter ons. Tegenwoordig maak je een barbecue zo gezond als je zelf wil. Papillotes van vis en groentebrochettes zijn niet langer een uitzondering zo blijkt. “Bijna de helft van de Belgen (44%)* heeft zijn vleesconsumptie het afgelopen jaar verminderd en dat weerspiegelt uiteraard in ons aanbod,” aldus Swinnen.

Informele sfeer

Uit een studie van Motivaction (2018)** blijkt dat de Belgische consument barbecuen in zeer sterke mate associeert (82%) met lekker buiten genieten, een vakantiegevoel en een feestje of een informele sfeer. “Onze klanten kiezen bewust voor een barbecue omdat de sfeer op zo’n event doorgaans een pak minder stijf is. Grillen maakt zoiets los bij mensen, één van onze klanten zei me dat barbecuen een nostalgisch gevoel bij hem oproept en dat klopt ook wel denk ik,” zegt Carmen.

Het feit dat zo’n barbecue in open lucht georganiseerd wordt, zorgt natuurlijk voor een andere setting dan we gewend zijn van bedrijfsfeesten en dat maakt het extra gezellig. Sommige organisaties erkennen het succes en houden het niet op een eenmalig event. Zo organiseert Belgocatering regelmatig lunchbarbecues bij Medialaan, Nipro en de Warande. Ook de restaurantgasten bij AED Studios zijn fan van het concept. Philippe Dubois, Hospitality Manager, legt uit: “We deden op enkele weken tijd al 2 barbecues. Van zodra het goed weer is, halen onze chefs de braadtoestellen buiten. We voorzien leuke zomerse muziek en zetten de wijn in promotie. Ook onze klanten vinden zo’n lunch geweldig, van zodra ze de barbecue ruiken, staan ze klaar om aan tafel aan te schuiven.”

Steek zelf de handen uit de mouwen

Een bedrijfsbarbecue is de uitgelezen kans om zelf de handen uit de mouwen te steken. Bij Belgocatering staat de chef achter de grill, maar dat hoeft niet de hele tijd zo te zijn vernemen we. “Bij sommige klanten wordt er actief mee geholpen, onze chefs staan echt wel open voor helpende handen. En dat maakt het allemaal nog gemoedelijker!” aldus Philippe.

Zomer = barbecuen

De zomer en barbecuen gaan hand in hand, zowel thuis als tijdens bedrijfsevents. Of je nu een feest hebt in kleine of grote groep, formele of informele context, tijdens de lunch of het diner, de barbecue is de perfecte oplossing voor partycatering. De temperaturen van deze week zijn trouwens perfect om een bedrijfsbarbecue te organiseren, niet te koud en niet te warm. Smakelijk!