Tips voor een goede hydratatie

In de zomermaanden gaan de temperaturen omhoog en transpireren we meer. Dat betekent dat het nog belangrijker is tijdens de zomer om onze hydratatie op peil te houden.

De Belgische consument heeft een grote keuze tussen verschillende mineraal- en bronwaters en ook frisdranken om zijn of haar dorst te lessen. Hieronder volgen zes tips van VIWF (Koninklijk Verbond van de Industrie van Waters en Frisdranken) over hoe en wanneer je best tijdens de zomer drankjes consumeert en bewaart.

Drink minstens anderhalve liter

Een gebrekkig hydratatie kan ons veel mentale en fysieke ongemakken bezorgen. Wist je bijvoorbeeld dat onze fysische capaciteit zo’n twintig procent kan achteruit gaan wanneer we anderhalve liter vocht per dag verliezen? We verliezen dit vocht door transpiratie, uit te ademen en te plassen. Zeker in de zomer, wanneer we meer transpireren dan we anders doen, is het belangrijk de aanbeveling van de Hoge Gezondheidsraad op te volgen om elke dag zo’n een tot anderhalve liter water te drinken.

Wacht niet tot je dorst krijgt

Wanneer drink je best? Wanneer je dorst krijgt? Dat is geen goed idee. Regelmatig drinken is een must om onder meer hoofdpijn, concentratieproblemen en lichamelijke vermoeidheid tegen te gaan. Ook als voorbereiding op een sportieve prestatie is het aanbevolen vooraf te drinken. Dit zal helpen de inspanning vlot te verteren. Zorg je voor iemand op oudere leeftijd? Ouderen voelen zich niet zo snel dorstig, maar hebben toch ook nood aan constante hydratatie. Ook kinderen moeten er toe aangespoord worden voldoende te drinken, al behoeven ze minder vochtopname dan volwassenen.

Ook kinderen moeten voldoende drinken

Een groot deel van ons lichaam bestaat uit water: voor een gemiddelde volwassene is dit aandeel 60% maar voor een kind van 6 jaar is dit 75%. Hun behoefte aan water is proportioneel dus groter dan die van volwassenen.

Kinderen zijn vaak ook zeer actief waardoor ze sneller water verliezen dan volwassenen en bovendien vergeten te drinken omdat ze druk bezig zijn.

Het kan helpen om kinderen op vaste tijdstippen te laten drinken, met speelse accenten zoals een papieren rietje of een originele beker.

Drink een grote slok na de inspanning

Het is belangrijk na een grote fysieke inspanning anderhalve keer de hoeveelheid vocht in te nemen die je door vochtverlies verloren bent. Wie sport zweet al snel tot twee liter vocht uit, wat betekent dat het dus aangewezen is in de uren na de inspanning (niet in een enkele slok!) drie liter te drinken. Bij langdurige inspanningen zijn trouwens specifieke sportdranken met mineralen en suikers aanbevolen om de vochtbalans weer op peil te brengen.

Wees zuinig met ijsblokjes

Ijsgekoelde water- en frisdranken zijn op de warmste dagen niet meteen aangeraden. Ze slagen er ook niet beter dan niet-ijsgekoelde drankjes in om de dorst te lessen. Wanneer je iets drinkt met ijs moet je lichaam hard werken om je lichaamstemperatuur en die van het water dat je net dronk opnieuw in balans te brengen. Maar net dat zorgt er ironisch genoeg voor dat je net weer extra zult transpireren, en dus gedehydrateerd raakt.

Laat water in geopende flessen niet bederven

Water in een fles die geopend is, kan bederven. Het zijn geen stoffen in het water zelf die daar de oorzaak van zijn, maar de bacteriΓ«n uit onze eigen mond. Vooral als in zeer warm weer die fles dan ook nog eens in de zon gelegd wordt, neemt de kans op bederf snel toe. Het Nederlandse Voedingscentrum stelt dat een geopende fles die in de koelkast bewaard wordt, drie tot zeven dagen onbedorven blijft, en dat de waterfles die in de kast bewaard wordt, best binnen de drie dagen leeggedronken wordt.