Wil je een dure fiets? Vraag het aan je baas

Steeds meer werkgevers betalen de fiets van hun werknemers. Op nog een aantal maanden te gaan, merkt Lease a Bike een groei in het aantal leasefietsen van 126% tegenover vorig jaar. Daar zitten de thuiswerktijden ongetwijfeld voor iets tussen: in ruim een kwart van de gevallen (27,9%) ging het om een ‘sportfiets’. Dit waren dan koersfietsen (13,8%), (elektrische) mountainbikes (10,3%) en gravelbikes (3,8%). Ook elektrische bakfietsen (4,3%) waren populair. “Meer werkgevers hadden in de coronatijden meer oog voor het welzijn van hun werknemers, zo blijkt uit navraag bij onze klanten. Ondanks dat velen thuis werkten, werden volop fietsen geleaset. En die werden lang niet (alleen) voor het woon-werkverkeer gebruikt,” aldus Geert De Volder van Lease a Bike.

‘Waarom zou je je baas niet laten betalen voor je fiets?’ Steeds meer werknemers denken er zo over en dat is ook niet onlogisch: een leasefiets kost gemiddeld 3.600 euro, met prijzen die oplopen tot zo’n 15.000 euro. Dat die bedrijfsfietsen niet alleen gebruikt worden om van en naar het werk te gaan, blijkt uit de populariteit van koersfietsen, (e-)mountainbikes en gravelbikes. Deze sportfietsen maken al ruim een kwart (27,9%) uit van de leasefietsen.

Top 8: De populairste leasefietsen in 2021:

Elektrische fiets (43,2%)
Koersfiets (13,8%)
Speedpedelec (11%)
Stadsfiets (8%)
Elektrische mountainbike (5,5%)
Mountainbike (4,8%)
Elektrische bakfiets (4,3%)
Gravelbike (3,8%)

Opmars van de ‘salarisfiets’

Voor het privégebruik van een bedrijfsfiets hoeven geen belastingen betaald te worden. Dat maakt het een heel aantrekkelijk fiscaal systeem. De voorwaarde is dan wel dat de leasefiets ook echt gebruikt wordt voor woon-werkverkeer. Je moet dus kunnen aantonen dat je ‘regelmatig’ met de fiets naar het werk gaat. Dat zet de deur open voor fietsen die deels voor de hobby gebruikt worden zoals gravelbikes en koersfietsen.

Maar de voordelige fiscaliteit is lang niet de enige reden voor het succes van de ‘salarisfiets’. “Ook de toegenomen focus van bedrijven op het welzijn van hun werknemers, hielp. In de thuiswerktijden zaten veel werknemers op hun tandvlees. Heel wat klanten gaven aan dat ze leasefietsen gingen inzetten om hun werknemers gemotiveerd, betrokken én gewaardeerd te houden. Dat ze hen zo ook aan het fietsen/sporten kregen, is mooi meegenomen,” besluit Geert De Volder van Lease a Bike.