Zien en gezien worden

De luxe markt blijft groeien. Dat is de conclusie na een bezoek aan Masters of LXRY in de RAI Amsterdam. De luxebeurs was ondertussen al aan zijn vijftiende editie toe. Volgens de organisatie waren er met ruim 50.000 entrees meer bezoekers dan vorig jaar.

Laten we starten met een streepje geschiedenis. In 2002 opende de allereerste editie van Masters of LXRY haar deuren, toen nog in de Passenger Terminal Amsterdam. De beurs is destijds gestart onder de naam Miljonair Fair. In België waren ze te gast in Kortrijk en Antwerpen. In 2012 heeft de beurs haar naam gewijzigd naar Masters of LXRY. De achterliggende reden om de naam te wijzigen naar Masters of LXRY, was gelegen in de perceptie die niet meer overeen kwam met de inhoud van de beurs. De beurs wil toegankelijk zijn voor een groot publiek. De aandacht verschoof hiermee naar de essentie: de exposanten en hun aanbod.

Luxe toegankelijker maken

In 2002 bedroeg de wereldwijze omzet in luxegoederen rond de 125 miljard, in 2015 lag deze omzet rond de 250 miljard. Alleen in het crisisjaar 2009 was er sprake van een lichte terugval. Kwaliteit, ambacht en innovatie zijn meer en meer haalbaar geworden voor een steeds groter en internationaal publiek. Grenzen vervagen en de wereld wordt kleiner. Masters of LXRY groeide mee met deze trend en werd door de jaren heen invloedrijker. Internationaal toonaangevende merken hebben een steeds grotere behoefte om primeurs en noviteiten aan het grote publiek te presenteren en kiezen Masters of LXRY als wereldwijd podium.

Auto’s onder de loep

Opvallend tijdens Masters of LXRY zijn de vele luxe automerken. Denk maar aan Maserati, Audi, Mercedes, BMW, Tesla, Porsche, Jaguar, McLaren en Lexus. Ook de wagen van Formule 1-piloot Max Verstappen kreeg een plaatsje op één van de standen, maar die is uiteraard niet te koop. Op Art Avenue exposeren verschillende galerijen: Villa del Arte, Bijl-Van Urk, Wanrooij, … Uiteraard mogen horloges, juwelen en andere diamanten ook niet ontbreken met Gassan Diamonds op kop. Ook liefhebbers van real estate, interieur, jachten, fashion en gastronomie zullen zeker niet op hun honger blijven zitten.