Na tien jaar maaltijdboxen in Vlaanderen blikt HelloFresh terug op een decennium vol verandering in wat en hoe we eten. Hoe kijken Vlamingen terug op de afgelopen tien jaar en wat brengt de toekomst? Uit nieuw onderzoek in opdracht van de maaltijdboxleverancier blijkt dat 73% van de Vlamingen zich onzeker voelt over de toekomst van voeding. Samen met historicus, futuroloog en trendwatcher Bert Van Thilborgh werpt HelloFresh een blik in de keuken van morgen: hoe ziet ons bord eruit in 2035 – en wat vertelt dat over ons als samenleving?
Gemak is al jarenlang een belangrijke behoefte, vooral bij het avondeten. “Waar men in de jaren ’60 nog een uur in de keuken stond, halveerden we die kooktijd tegen 2015. Dat komt niet alleen door technologische innovaties, maar ook door onze drukke levensstijlen. Gebruiksgemak werd zo een manier om onze volle agenda’s te beheersen”, vertelt trendwatcher Bert van Thilborgh. Uit onderzoek in opdracht van HelloFresh* blijkt dat 44% van de Vlamingen gemak nu nóg belangrijker vindt dan tien jaar geleden, vooral stedelingen (54%) en jongere generaties, zoals Gen Z (56%) en millennials (55%).
“Tien jaar geleden speelde HelloFresh in op gemak met een simpel concept: een ‘Original’ (vlees en vis) of Veggie box’ met vaste maaltijden, aan huis geleverd”, zegt Valérie Lalisang, diëtiste bij HelloFresh. “Intussen is er veel veranderd: van vijf naar meer dan 45 recepten per week, met volop keuzevrijheid en variatie. We hebben de afgelopen jaren ook sterk ingezet op tijdswinst. Naast het uit handen nemen van boodschappen en maaltijdplanning, bieden we nu ook maaltijden die in slechts 10 tot 25 minuten op tafel staan. Meer dan 60% van ons weekmenu bestaat tegenwoordig uit deze snelle recepten. Dankzij die ruime keuze vinden thuiskoks moeiteloos recepten die passen bij hun persoonlijke voorkeuren.”
/2025_01_HF_Editorial_05_eating_898_high_(1).jpg)
Voeding met een missie: meer druk om gezonder te eten
Sneller koken betekent niet dat we de keuken links laten liggen: bijna acht op de tien Vlamingen (78%) kookt bijna elke dag zelf. Tegelijk groeit het bewustzijn rond voeding en gezondheid. Meer dan de helft (55%) denkt vandaag bewuster na over wat er op hun bord ligt dan tien jaar geleden. Die trend bevestigen ook cijfers van Sciensano: de gemiddelde Belg scoort 75% op voedselgeletterdheid – het vermogen om gezonde voedingsmiddelen te herkennen, begrijpen en combineren.
“Je hoort de laatste jaren steeds vaker over de term ‘healthspan’ — de jaren dat je in goede gezondheid leeft, niet alleen hoe lang je leeft”, vervolgt Lalisang. “Uit ons onderzoek blijkt dat 46% van de respondenten bewust gezonder eet om langer fit te blijven, en 45% om ziektes te vermijden — vooral babyboomers (57%). Gen Z zoekt vooral meer energie en vitaliteit (60%).”
Toch twijfelt een flink deel nog: 18% van de respondenten weet niet zeker of ze echt ‘gezond’ kiezen, en 35% zit in de grijze zone. Vooral jongeren (55%) voelen de druk om gezonder te eten, vergeleken met 40% van de Vlamingen. “Kijkend naar de toekomst is er ruimte én nood om mensen te blijven ondersteunen in bewuste voedingskeuzes. Daarom is ons menu transparant ingericht. Bij elke maaltijd vind je de voedingswaarden en de Nutri-Score, zodat je recepten uit ons menu makkelijk kan vergelijken. We geven ook aan wanneer een recept per portie meer dan 250 gram groenten bevat, eiwitrijk is, caloriebewust, 30% minder koolhydraten bevat en/of een bron van vezels is.”
/HF_Y25_GLOBAL_W14_Sustainability_Campaign_Pesto_Pasta_Aubergine__80_high.jpg)
Hoe ziet ons avondeten eruit in 2035?
Maar wat eten we straks, in 2035? Meer dan zeven op de tien Vlamingen (73%) voelen zich onzeker over hoe maaltijdmomenten er in de toekomst zullen uitzien. Vooral jongere generaties — Gen Z (82%) en millennials (80%) — voelen die onzekerheid, in tegenstelling tot 61% van de babyboomers. Vlamingen maken zich vooral zorgen over de stijgende prijzen van voeding (41%) en onbekende ingrediënten (28%). Daarna volgt de vrees voor maaltijdvervangende pillen (27%), het verlies van culinaire tradities (25%) en het moeten opgeven van favoriete gerechten (27%).
De toekomst van voeding roept vragen op bij veel Vlamingen. Omdat er in tien jaar tijd veel kan veranderen, vroeg HelloFresh aan futuroloog Bert Van Thilborgh om vooruit te blikken: wat ligt er in 2035 op ons bord? Hier zijn zijn vijf voorspellingen.
De AI-chef aan huis – jouw hybride assistent als diëtist, technoloog, thuiskok én butler
In 2035 krijgt gemak een heel nieuwe dimensie, met de komst van de AI-chef aan huis. Deze slimme assistent plant, bestelt én bereidt je maaltijden op basis van jouw voorkeuren en gezondheidsdata. Denk aan een volledig geautomatiseerde keuken, met zelfdenkende toestellen die alles overnemen: van het activeren van je oven, stoomkoker of friteuse tot het aansturen van een nano-inductiefornuis. De AI-chef dient als voedingsstrateeg én technologische kookpartner in één. Tijdens het koken krijg je realtime begeleiding via spraakcommando’s of Mixed Reality: projecties op je aanrecht tonen waar je moet snijden of wanneer je iets moet omdraaien. En jij beslist hoe je kookt: zelf achter het fornuis, co-kokend met AI, of alles overlaten aan je digitale butler.
Naarmate AI het huishouden meer overneemt, zullen we ook taken zoals boodschappen doen, koken en zelfs opruimen kunnen delegeren. Zo wordt de AI-chef ook jouw inkoper en planner. De robot bestelt automatisch de juiste ingrediënten, waardoor traditionele boodschappen plaatsmaken voor maaltijdboxen op maat van iemands voedingsbehoeften. Supermarkten evolueren naar hybride fysieke-digitale belevingsplekken waar mensen naartoe gaan om nieuwe smaken te ontdekken en elkaar te ontmoeten, in plaats van hun voorraadkast aan te vullen.
/HF_Y25_GLOBAL_W14_Sustainability_Campaign_Ramen_high.jpg)
Iedereen krijgt straks een persoonlijke voedingscoach
Hypergepersonaliseerde voeding en maaltijden op basis van je DNA, wearables en AI worden binnen tien tot vijftien jaar de norm. Jongere generaties, zoals Gen Z, trekken die evolutie mee in gang: 38% van hen staat nu al positief tegenover die technologische vooruitgang en wensen vandaag gepersonaliseerd advies. Denk in de toekomst bijvoorbeeld aan maaltijden die afgestemd zijn op je persoonlijke gezondheidsprofiel. Genetische tests tonen dan hoe jouw lichaam reageert op bepaalde voedingsstoffen en geven aanbevelingen over je behoefte aan omega 3 en vitamine C, je cafeïnegevoeligheid of je bloedsuikerrespons op specifieke ingrediënten.
Dankzij AI-toepassingen krijgen we daarbovenop persoonlijke voedingscoaches die advies geven zoals een diëtist dat vandaag doet. Denk aan slimme brillen die maaltijden herkennen en analyseren, en op basis daarvan gepersonaliseerde voedingssuggesties geven. Zo krijg je op elk moment beter inzicht in je eetgewoonten.
Technologie helpt voedselverspilling te bestrijden
Meer dan een derde van het wereldwijd geproduceerde voedsel verdwijnt vandaag onnodig in de vuilnisbak. Bijna een kwart van de Vlamingen (23%) zegt dat tips rond voedselverspilling hen zouden helpen om duurzamer te eten — en slimme technologie speelt daar een belangrijke rol in. Zo berekent AI binnenkort precies wat je nodig hebt en stelt je porties correct af op basis van jouw behoefte. Je keuken houdt de voorraad en houdbaarheid in de gaten, en stelt op basis daarvan suggesties voor. “Je spinazie moet op, zullen we een groene shakshuka maken?”
En het gaat verder: restafval verdwijnt grotendeels doordat AI creatieve oplossingen bedenkt. Denk aan pesto gemaakt van wortelloof, geroosterde bloemkoolbladeren in wokgerechten, en broccolistronken die veranderen in broccolirijst. En als er toch nog overschotten zijn, springen innovaties zoals 3D-voedselprinters of producten uit reststromen – zogenaamd upcycled food – in. Zo transformeer je een restje rijst en groenten in een verse sushi-maaltijd.
Het klimaat-dieet: Voedsel dat broeikasgassen opneemt, niet uitstoot
Tegen 2035 beoordelen we voeding steeds vaker op haar CO2-impact. Zo zal de industrie meer focussen op voedingsmiddelen die broeikasgassen uit de lucht opnemen. Denk aan noten, citrusvruchten en olijven, of aan mosselen en oesters die koolstof in hun schelpen vastleggen. Hoewel transport en bepaalde landbouwmethoden nu nog een negatieve impact hebben, dragen ze straks juist bij aan een beter milieu.
Ook andere koolstofabsorberende ingrediënten krijgen een grotere plek, zoals zeewier en eetbare cactussen. Je kunt ze gebruiken in tal van gerechten, van taco’s tot jam. Een kwart van de Vlamingen (26%) staat vandaag al open voor zeewier als duurzaam ingrediënt. Zo schuiven we stilaan richting een ‘klimaat-dieet’, waarin smaak, gezondheid en milieu elkaar versterken.
In de verdere toekomst zal klimaatverandering de landbouwlandschappen veranderen, en dus waar en welke gewassen kunnen groeien. Zowel Oostenrijk als Duitsland zullen steeds vaker quinoa en zoete aardappelen telen, en maïs zal algemeen worden in de Benelux. In Scandinavische landen wordt verwacht dat ze quinoa, sorghum, sojabonen, druiven en kiwi’s gaan telen, terwijl het klimaat in het Verenigd Koninkrijk geschikter wordt voor het telen van durumtarwe (voor pasta), citrusvruchten en avocado’s.
De tegenbeweging: #madebyhumans
Tafelen is het oudste sociale netwerk dat we kennen — van oudsher kwamen mensen na arbeid, strijd of jacht samen rond de eettafel. Samen eten blijft een van de beste manieren om tot rust te komen en verbinding te maken in onze drukke levens. Juist omdat technologie ons zal overspoelen, zullen we blijven terugtrekken in rituelen die we vertrouwen. We zullen veel waarde hechten aan #madebyhumans voedsel, juist omdat zoveel van wat we eten door machines en AI wordt geproduceerd. Gezamenlijke maaltijden zullen toenemen, waarbij bewoners van straten of appartementencomplexen samen koken met de oogst uit hun gezamenlijke tuinprojecten. De #madebyhumans trend zal daarom ook leiden tot de opkomst van kleinschalige stedelijke landbouw.
Familierecepten blijven bestaan dankzij multigenerationele receptenbanken waarin generaties hun favoriete gerechten bewaren. Tegelijk zorgt technologie zoals AR en VR ervoor dat we overal ter wereld samen aan tafel kunnen zitten, voor virtuele diners en kooksessies. Zo combineren we traditie en innovatie, met eten dat niet alleen voedt, maar ook verbindt.
/HF_Y25_GLOBAL_W14_Sustainability_Campaign_Mushroom_Meatballs_Main_Blur_high.jpg)
