Apple stoot Google opnieuw van de troon

Nadat het moederbedrijf van Google (Alphabet) vorig jaar voor het eerst op nummer één prijkte in BCG’s top 50 van meest innoverende bedrijven, moet het bedrijf dit jaar opnieuw plaats ruimen voor Apple. Alphabet staat op nummer twee, gevolgd door Amazon en Microsoft. Samsung maakt de top 5 compleet. Van de 162 bedrijven die op de lijst zijn verschenen sinds de eerste editie in 2005, zijn er slechts 8 bedrijven die er elk jaar in staan. Het zijn vooral de bedrijven die serieel innoveren, dat zijn er maar een handvol, die er het best in slagen om na de crisis zich snel te herstellen en het hoogste rendement op aandelen te boeken.

Technologiebedrijven maken de top uit

De volledige top 10 wordt vertegenwoordigd door technologiebedrijven. De top 50 bevat ook veel traditionele bedrijven: bedrijven zoals Nike (16), Airbus (34) en Procter & Gamble (39) staan na afwezigheid opnieuw in de lijst. Bedrijven zoals McDonald’s (50), Volkswagen (32) en Bayer (38) behoorden vorig jaar ook tot de top 50.

Bedrijven verlaten de comfortzone van hun eigen industrie: 20% meer activiteit tussen industrieën

Het rapport van 2019 liet al zien dat organisaties meer en meer op zoek gaan naar nieuwe ideeën buiten de grenzen van hun eigen bedrijf en ecosystemen of partnerschappen oprichten met andere bedrijven. Tegenover 2016 wordt er 20% meer activiteit gerapporteerd tussen verschillende industrieën.

Het rapport van 2020 toont aan dat bedrijven nog een stap verder gaan: innovatie gebeurt steeds meer over de industriegrenzen heen, door middel van samenwerkingen met bedrijven uit een andere sector. De gezondheidssector werkt bvb. samen met Amazon en Alibaba biedt nu ook financiële producten aan.

Vooral de “software en services” bedrijven als de auto-industrie en de chemische industrie worden gezien als industrieën die innoverend zijn buiten hun eigen tak. De auto-industrie maakt bijvoorbeeld op dit moment de shift naar autonoom rijden. Bedrijven die hierbinnen een rol spelen, komen uit twee sectoren: Sony (9), Alphabet (2), Apple (1), Tesla (11), Volkswagen (32) en Bosch (33). De studie toont aan dat dit gemiddeld 2.7 procentpunten meer winstuitkering heeft opgeleverd per aandeel tussen 2016 en 2019 in tegenstelling tot bedrijven die binnen de eigen sector blijven.

Innovatiegehalte kleinere bedrijven is niet per se groter dan de corporates en multinationals

Traditioneel wordt innovatie vaak gelinkt aan start-ups en kleine bedrijven, omdat zij de vrijheid en speelruimte hebben om te innoveren en vaak kortere communicatielijnen hebben. Bij grotere bedrijven is budgetallocatie vaak een lang proces. Het rapport van BCG toont aan dat het innovatiegehalte van kleinere bedrijven niet per se groter is dan dat van de grotere bedrijven en de resultaten zijn niet significant verschillend. De meest innoverende bedrijven in de lijst worden ook steeds groter. Er is een groot verschil tussen innoverende bedrijven en niet-innoverende bedrijven, maar dit is niet altijd gelinkt aan grootte.

Het verschil zit hem vooral in de prioriteiten die ze stellen. Innoverende bedrijven zetten meer in op talent, ambitie, funnel -en project management en bestuur en spotten sneller veranderingen in de markt, de socio-economische normen en de technologie.

Opvallend: slechts 8 bedrijven consistent in top 50

Een bedrijf kan zichzelf niet innoverend noemen als het dit slechts eenmaal doet. Een effectief en innovatief systeem heeft jaren tijd en ervaring nodig om opgebouwd te worden. Bedrijven moeten zichzelf kunnen evalueren en leren van hun fouten om innovatief te blijven. De top 50 van meest innovatieve bedrijven wordt al sinds 2005 door BCG onderzocht, en slechts 8 bedrijven staan er al elk jaar in: Alphabet (2), Amazon (3), Apple (1) , HP (15), IBM (8), Microsoft (4), Samsung (5) en Toyota (41). Het zijn niet toevallig die bedrijven die erin slagen om meermaals met innovatieve producten naar buiten te komen. Wie in de top 50 wil blijven, kan dus maar best blijven investeren in innovatie.

De Top 50 wordt opgemaakt op basis van een bevraging van 2500 CEO’s over trends in innovatie en 1000 bedrijven uit de BCG database wereldwijd.