Belgische bedrijven overtuigd na digitale innovatie

Digitalisering werkt. Maar liefst 87 procent van de bedrijven die voor digitale innovatie kiest en erin investeert, komt tot de vaststelling dat deze meteen rendement oplevert. Een indrukwekkend cijfer dat voortkomt uit de SAP Technobarometer, een onderzoek dat Ipsos – in opdracht van SAP – voerde bij meer dan 130 Belgische bedrijven.

De SAP Technobarometer peilt naar de actuele situatie bij bedrijven op het gebied van digitale innovatie en transformatie. SAP polste naar de manier waarop Belgische bedrijfsleiders ermee omgaan en wat digitale innovatie voor hen betekent

Beleidsbepalers binnen bedrijven spraken zich glashelder uit over de impact van digitale innovaties. Maar liefst 87 procent stelde na het doorvoeren van een digitale innovatie dat er tastbare resultaten waren voor het bedrijf. De vaakst aangehaalde factor (55%) voor digitale innovatie is een verhoging van de efficiëntie. Versnellen van het productieproces (26%) en kosten besparen (19%) zijn de andere belangrijke redenen om op verdere digitalisering in te zetten.

Positieve evolutie

“87 procent is zeker een veelzeggend cijfer”, concludeert Alain Georgy, Managing Director bij SAP voor België en Luxemburg. “De resultaten tonen bovendien een positieve evolutie ten opzichte van de resultaten uit 2018. Toen waren slechts 43% van de Belgische bedrijven bezig met digitale transformatie. Dat cijfer is nu gestegen naar 77%. Steeds meer bedrijven zien dus in dat je door technologie in te zetten business value creëert.”

In Vlaanderen zegt 56% van de bedrijven dat ze nieuwe digitale projecten geïmplementeerd hebben; in Brussel en Wallonië slechts 21%. Daartegenover staat dat 31% van de bedrijven in Brussel en Wallonië aangeeft, binnen dit en twee jaar, plannen te hebben om te digitaliseren. Slechts 15% van de Vlaamse bedrijven heeft plannen. Opmerkelijk is dat 48% in Brussel en Wallonië zegt geen plannen te hebben.

Met betrekking tot hun digitale concurrentiepositie zegt één bedrijf op vier voor te liggen op de concurrentie. Bijna 60% zegt gelijke tred te houden en slechts 16% geeft aan achter te lopen op hun sectorgenoten.

Wat is digitale innovatie?

Voor 91% van de Belgische bedrijfsleiders staat digitale innovatie in de eerste plaats voor cloud oplossingen. Een resultaat dat in lijn ligt met dat van de vorige editie.

Opvallend is echter de stiging van Big Data. In 2018 scoorde alles wat met data te maken had, tussen de 30 en 40%. Vandaag is dat cijfer gestegen naar 77%. “Deze cijfers geven aan dat bedrijven steeds beter begrijpen hoe technologie hen kan helpen in het runnen van hun business” gaat Alain Georgy verder. “De veiligheid, toegankelijkheid en efficiëntie van cloudoplossingen wordt duidelijk herkend. Bedrijven zitten op een schat aan informatie door alle data die ze verzamelen. Het optimale gebruik en de juiste interpretatie ervan maakt voor velen het verschil.”

Budget als struikelblok

Bedrijfsleiders zijn dus overtuigd van digitale innovaties, maar uiteraard moeten de nodige middelen vrij gemaakt worden. Precies daar blijkt het schoentje nog vaak te knellen. 40 procent van de bedrijven haalt aan dat een beperkt budget hen ervan weerhoudt om te investeren in de nieuwste digitale technologie. Naast financiële middelen zijn ook een gebrek aan bekwame mensen (14%) en tijd (14%) de vaakst opgeworpen redenen om niet voor een digitale innovatie te kiezen.

Beleid op het hoogste niveau uitgestippeld

Over digitale innovatie wordt binnen heel wat bedrijven vaak op het allerhoogste niveau beslist. De CIO (63%) en CEO (50%) zetten het vaakst hun schouders onder digitale innovatie. Wat opvalt, is dat – na het implementeren van de eerste digitale oplossingen – het draagvlak voor gelijkaardige projecten groeit. Het aantal CIO’s dat digitale innovatie verder wil doorvoeren, stijgt zo naar 68 procent, bij CEO’s naar 53 procent. Opnieuw een tendens die bevestigt dat de overtuiging van het rendement groeit na het innoveren.

“Zodra de eerste digitalisering is afgerond, wordt er vaak op korte termijn al naar de volgende digitale stappen gekeken om verder te kunnen doorgroeien. Wie durft innoveren, krijgt er resultaten voor terug”, besluit Alain Georgy.