Selfies officieel passé in 2019

De selfie heeft in 2019 officieel afgedaan. Van de 655 foto’s die de Belg gemiddeld nam in het afgelopen jaar, staat hij op de laatste plaats. Dat blijkt uit een onafhankelijke studie die werd uitgevoerd in opdracht van Huawei. De top drie wordt aangevoerd door foto’s van vrienden en familie, gevolgd door reizen en onze huisdieren. Daarnaast blijkt dat vrouwen dubbel zo vaak hun smartphonecamera bovenhalen dan mannen. Instagram is ons geliefkoosde platform om foto’s te delen – meer dan 2 op de 10 Belgen deelden er dit jaar minstens een foto. De meest getagde stad blijkt dan weer Brussel te zijn – dat in 2019 als eerste Belgische stad de kaap van 10 miljoen hashtags wist te ronden.

Vrouwen namen dit jaar gemiddeld 891 foto’s, meer dan dubbel zo veel als de 415 foto’s van mannen. Ook het geliefkoosde onderwerp en de timing verschillen sterk: vrouwen fotograferen het hele jaar door en halen het liefst hun familie en vrienden voor de lens. Bij mannen blijft de zin om te fotograferen vaker beperkt tot de vakantieperiode. Hun favoriete onderwerp zijn mooie landschappen en vergezichten.

Opvallend is dat vrouwen meer dan dubbel zo vaak aangeven het liefst foto’s te maken van hun huisdieren (18% tov 9%). Mannen kiezen dan weer driedubbel zo vaak als vrouwen voor foto’s van hun hobby’s (10% tov 3%).

Millennials en Gen Z, vaak vergroeid met hun smartphone, staan ook op gebied van smartphonefotografie op eenzame hoogte. De leeftijdsgroep jonger dan 34 jaar nam in 2019 gemiddeld 1,426 smartphonefoto’s, zes keer zo veel dan 55-plussers die er ‘slechts’ 237 namen. De groep 35- tot 54-jarigen zit ertussenin met 453 foto’s.

Selfies zijn officieel passé

Waar selfies ooit zo populair waren, staan ze nu absoluut op de laatste plaats in het rijtje van meest gemaakte foto’s. De uitzondering: een diehardgroepje van 3,4% Belgen dat aangeeft dat ze meer selfies maken dan eender welk ander type foto’s.

Jongeren lijken selfies te hebben ingeruild voor vakantiefoto’s waarmee ze hun Instagram voeden en ervaringen delen. De iets oudere generatie vereeuwigt dan weer het liefst de mooie momenten met vrienden en familie.

Brussel nummer één in België

Maar wat doen we nu met dat gigantische aantal foto’s dat we jaarlijks nemen? Wel, we delen ze op sociale media. Vooral Instagram draagt daarbij onze voorkeur. In 2019 uploadde meer dan 2 op de 10 Belgen (21,3%) een foto op Instagram. Dat is een stijging van 15% tegenover 2018 (18,5%).

Onze meest fotogenieke locatie blijkt de hoofdstad te zijn. Brussel werd sinds de start van Instagram 10.089.166 keer getagd en is daarmee de meest populaire Belgische stad in de hashtag hitlist.