Zelf getest: Nissan LEAF e+

Elektrificatie. Een woord die de laatste jaren aan populariteit heeft gewonnen. Onder andere in de automobielwereld is het een term die niet meer weg te denken valt. Met de LEAF lanceerde Nissan’s werelds eerste in massa geproduceerde 100% elektrische auto. Wij mochten een testrit doen met de Nissan LEAF e+ 62kWh Tekna.

Groot bereik

Om meteen één van de grootste twistpunten te ontkrachten starten we met de autonomie. De Nissan LEAF e+ kan tot wel 385 kilometer (volgens de WLTP norm) afleggen zonder extra laadbeurt. Ongeveer de helft dus van een traditionele diesel- of benzinewagen, maar je kan er wel comfortabel mee naar het buitenland vertrekken. Een groot verschil tegenover andere elektrische wagens die om het anderhalf uur aan de laadpaal moeten en voor een stressvolle start van de vakantie zorgen.

Uiteraard spelen verschillende factoren een rol in de autonomie van de Nissan LEAF e+. Zo zal je in de zomer meer kilometers kunnen afleggen dan in de winter en is het op de autosnelweg verstandiger om 110km/u te rijden dan 120km/u. Ook het aantal passagiers die meereizen en het gewicht van je bagage in de koffer beïnvloeden de rijafstand.

Tijd om op te laden? Vanzelfsprekend is de meest logische locatie thuis of op het werk. De niveau 2-oplaadkabel past in een AC-laadpunt en de thuislaadkabel past in een gewoon stopcontact. Onderweg naar je vakantiebestemming is er natuurlijk een comfortabel alternatief. Via een CHAdeMO snellader kan je in amper een uur je batterij terug opladen van 20% tot 80%. Dankzij Nissan Charge kan je eenvoudig je route uitstippelen en zien waar en wanneer je kan opladen.

Semiautomatisch rijden

De controle uit handen geven. Niet veel chauffeurs staan daarvoor te springen. De Nissan LEAF e+ beschikt over enkele intelligente rijtechnologieën om comfortabeler de weg op te gaan. Rijden met enkel een rempedaal en gaspedaal is al een aanpassing, maar eigenlijk heb je voldoende met het gaspedaal. Van zodra je je voet van het gas haalt begint de Nissan LEAF e+ automatisch af te remmen. Een nieuwe technologie door Nissan gedoopt tot e-Pedal.

Met ProPILOT ga je nog een hele stap verder. Door een simpele druk op de knop gaat de Nissan LEAF e+ automatisch je voorligger volgen. Hier moet je toch wel wat meer durf voor hebben en volledig vertrouwen op deze intelligente technologie. Dat je je handen op het stuur blijft houden is trouwens een volledig logische reactie.

Een laatste dynamische nieuwigheid is de Nissan ProPILOT Park. Een zegen voor chauffeurs die het parkeren niet helemaal onder de knie hebben. Je selecteert zelf of je vooruit, achteruit of parallel wilt parkeren, ProPILOT Park herkent de vrije parkeerplaats en neemt de controle over. Voor je het weet sta je perfect geparkeerd zonder beschadigde velgen.

Slimme achteruitkijkspiegel

Intelligent Rear View Mirror afgekort IRVM. Een nieuw bewijs van de innovatie bij Nissan. Dankzij een camera op de achterkant van de LEAF worden beelden naar een LCD-scherm in de achteruitkijkspiegel gestreamd. Zo kan je ongehinderd achteruit kijken in alle omstandigheden. Denk maar aan je iets te wilde kinderen op de achterbank die je zicht belemmeren. Dankzij IRVM is dit verleden tijd en komt het de algemene veiligheid ten goede.

Designvernieuwingen

De Nissan LEAF voor modeljaar 2022 is uitgerust met enkele vernieuwingen. Zo versterkt het nieuwe design de dynamiek van het model en zorgen de glanzende 16- en 17-inch velgen voor een sportieve look. Verder zijn er ook twee nieuwe carrosseriekleuren: Universal Blue en Magnetic Blue. En daar blijft het niet bij. Nissan heeft als ultieme doel om tegen 2030 maar liefst 23 nieuwe, geëlektrificeerde modellen op de markt te krijgen waarvan vijftien volledig elektrisch.