De cruisewereld in 2019

CLIA (Cruise Lines International Association, een organisatie die bijna alle cruiserederijen ter wereld groepeert) heeft onderzocht wat de trends zijn voor dit jaar. Op cruise gaan om te herbronnen en de batterijen weer volledig op te laden, dat is een van de absolute toptrends, samen met de groei van sociale media. De meeste reisagenten (8 op 10) verwachten in de komende twaalf maanden een groei van het aantal cruiseboekingen.

Welke cruisetrends mag men in 2019 verwachten?

1.      Instagram & inspiratie: gemiddeld zijn er dagelijks 351 miljoen Instagramposts met de hashtag #travel. Dankzij de wifi aan boord van de schepen delen cruisepassagiers hun reiservaringen, wat heel wat mensen inspireert om ook een cruisevakantie te boeken.

2.      Herbronnen: met het jachtige leven is er meer dan ooit nood aan vakanties om de energieniveaus weer op peil te brengen. Cruise operators bieden een heel scala van mogelijkheden aan, met spa & wellness, gezonde voeding en menu’s voor alle soorten diëten, en top notch fitnessfaciliteiten.

3.      Doelbewust: De reisbeleving op zich is geëvolueerd naar een actievere vorm waarbij veel meer gefocust wordt op het doel. Reizigers zijn op zoek naar een grotere immersie in een bestemming. Het beleven van lokale culturen wordt veel belangrijker dan het gewoon bezoeken. Het eenvoudig afvinken van to-do lijsten is passé. Passagiers willen nu de Machu Picchu veroveren, of een culinaire stage volgen aan boord.

4.      Aan boord met slimme technologie: cruiserederijen hebben zwaar ingezet op zogenaamde “wearables”, zoals polsbandjes met chiptechnologie, met als doel om een sterk gepersonaliseerde cruise-ervaring te kunnen bieden, aan boord en zelfs aan land.

5.      Bewust en mindful reizen: De cruise-industrie is zich erg bewust van het feit dat de samenwerking met de lokale bevolking een must is om het erfgoed te helpen respecteren. Er wordt ook maximaal geïnvesteerd om de ecologische voetafdruk minimaal te houden. Door het samenwerken met de bestemmingen krijgen de lokale economieën een boost, terwijl cultuur, erfgoed en milieu maximaal beschermd worden.

6.      Onmogelijke bestemmingen zijn de nieuwe luxe: Veel reizigers dromen nu van extreme bestemmingen die vaak enkel per schip kunnen bereikt worden, zoals de Galapagos of Antarctica.

7.      Generatie Z op zee: Generatie Z wordt de volgende twee jaar wellicht de grootse reisconsument, en haalt daarmee de groep millenials in. Beleving is bij hen nog belangrijker dan het materiële. Het verleidelijke van multiple cruisebestemmingen en unieke belevingen als dancefestivals op zee verhogen voor deze generatie de aantrekkelijkheid van cruises.

8.      Het laagseizoen: buiten het seizoen op reis gaan wordt populairder. Mensen willen in de winter genieten van een tropisch paradijs, of iets bijzonders doen, zoals op zoek gaan naar het noorderlicht of het bezoeken van pinguïnkolonies. Diverse cruises spelen daarop in.

9.      Digital Nomads: meer en meer moderne reizigers combineren werk en plezier. Ze kiezen voor reizen waar ze via hun computer ook wat kunnen werken.

10.  Vrouwvriendelijke bestemmingen: met het groeiend aantal vrouwelijke reizigers zorgen reisorganisaties voor meer routes waarbij de interesses van vrouwen centraal staan. Ook het connecteren van vrouwen onderling is een groeiend fenomeen. Cruises zijn ideaal.

11.  Single reizen zijn enorm in populariteit gestegen. Dat blijkt uit de zoekresultaten van Google. Cruises zijn een makkelijke manier om op vakantie te gaan als soloreiziger, te connecteren met medepassagiers, en om samen de meest gevarieerde bestemmingen te ontdekken.

Cruise Outlook 2019 in cijfers

30 miljoen cruisepassagiers wereldwijd = +6% in vergelijking met 2018.
18 nieuwe schepen komen in de vaart in 2019.
Tegen juni zijn er 272 cruiseschepen operationeel (CLIA leden).
Meer dan 1,1 miljoen jobs.