Luchthaven van Rijsel heeft grootse toekomstplannen

De heer Marc-André Gennart, algemeen directeur van Aéroport de Lille SAS, heeft tijdens een persconferentie de strategische verbintenissen van de luchthavenexploitant opnieuw bevestigd: de reiservaring van de passagiers verbeteren en ervoor zorgen dat de ontwikkeling van de Luchthaven van Rijsel gebaseerd is op een verantwoordelijke en duurzame aanpak. Een richting die wordt geïllustreerd door de nieuwe merkidentiteit van de Luchthaven van Rijsel.

De zeer gemakkelijk bereikbare Luchthaven van Rijsel biedt 54 bestemmingen (in 2022), die door 11 luchtvaartmaatschappijen worden aangedaan. Van de 1.167.042 passagiers in 2021 was 8 tot 10% Belg. Zij kozen Nice, Bordeaux en Marseille als hun top 3-bestemmingen in Frankrijk, gevolgd door Toulouse, Figari, Bastia, Ajaccio, Nantes, Lyon en Montpellier. In het buitenland gingen de Belgen naar Tenerife op de eerste plaats, Malaga, Gran Canaria, Faro, Porto, Agadir, Marrakech, Lanzarote, Genève en ten slotte Fuerteventura op de tiende plaats.

Een duidelijke opleving van de activiteit, aangedreven door nieuwe internationale vluchten

In de eerste negen maanden van 2022 maakten 1.355.220 passagiers gebruik van de luchthaven (aankomst/vertrek). Dankzij de oprichting van de Volotea basis in het voorjaar (24 bestemmingen in 2022) en de heropening van de lijnen naar Marokko en Algerije, steeg het passagiersverkeer met 69,7% ten opzichte van 2021 en komt het op 80% van het verkeer in dezelfde periode van 2019. Deze dynamiek wordt ook geïllustreerd door de goede bezettingsgraad van de vluchten (globaal boven de 85%), waarbij de bezettingsgraad in juli en augustus hoger lag dan in 2019.

In het najaar werden ook nieuwe verbindingen geopend naar Venetië, Marrakech en vier eilanden van de Canarische archipel bij Volotea, en werden de vluchten naar Oran en Constantine hervat bij Air Algérie.

Een merk dat de strategische richting van de luchthaven weerspiegelt en de visie op reizen van vandaag en morgen illustreert

Inspelen op de nieuwe verwachtingen van de reizigers, de connectiviteit van ons grondgebied ontwikkelen om het aantrekkelijker te maken, ons netwerk ontwikkelen en onze infrastructuur en diensten moderniseren met meer aandacht voor het milieu, dat is de betekenis van dit nieuwe merk.

Erkend en gewaardeerd voor haar waarden van verwelkoming en gastvrijheid, zet de Luchthaven van Rijsel zich in om de reiservaring van de passagiers te verbeteren. In 2022 zal de luchthaven haar cateringaanbod in de terminal volledig vernieuwen en praktische diensten invoeren, zoals een speciale veiligheidscontrolepost voor gezinnen. Andere nieuwigheden zullen gericht zijn op de digitalisering van diensten om de verschillende fasen van een reis te vergemakkelijken: verkoop van tickets voor het openbaar vervoer, website voor het vergelijken en boeken van vluchten, dienst voor verloren voorwerpen, enz.

Een verantwoordelijke en duurzame aanpak

Door in 2020 toe te treden tot het Airport Carbon Accreditatie-programma heeft de luchthaven van Lille zich ertoe verbonden haar koolstofuitstoot op korte termijn te verminderen om tegen 2027 het certificeringsniveau ACA3+ “Neutraliteit” te bereiken. Deze verbintenis omvat de vernieuwing van het wagenpark en de bedrijfsuitrusting, waarbij voorrang wordt gegeven aan elektrisch of hybride materiaal: tegen 2025 zullen alle voertuigen van meer dan 5 jaar oud uit het wagenpark worden geweerd.

De luchthaven wil ook haar eigen hernieuwbare energiebronnen ontwikkelen, met de installatie van fotovoltaïsche panelen op gebouwen en oppervlakken die reeds waterdicht zijn, het gebruik van geothermische energie voor de bevoorrading van de passagiersterminal, en de installatie van een station voor de productie/distributie van waterstof voor de voertuigen op het platform. De studies hiervoor zijn momenteel volop aan de gang.

Om geluidshinder die verband houdt met luchtvaartactiviteiten te beperken, treedt de Luchthaven van Rijsel binnen haar eigen grenzen op door maatregelen te nemen om nachtvluchten te beperken via een beleid van tariefmodulatie (stimulansen/sancties), en verbindt zij zich ertoe de nachtvluchten onder de in 2019 geregistreerde niveaus te houden.

Om deze ontwikkelingen te realiseren, bereidt de Luchthaven van Rijsel nu al haar personeel voor op het volgende seizoen van 2023 en werft zij 70 posten aan voor grondafhandelaars, veiligheidsagenten, agenten voor de ontvangst en behandeling van passagiers, platformagenten, enz.

Een nieuwe identiteit voor de Luchthaven van Rijsel

Deze ambities en verbintenissen komen nu tot uiting in een nieuwe identiteit voor de Luchthaven van Rijsel. “Een identiteit dat onze waarden van verwelkoming en gastvrijheid weerspiegelt, en onze wens om een eenvoudige, geruststellende en zorgzame reiservaring te bieden. Een merk dat ons streven naar een meer duurzame, zorgzame en milieuvriendelijke mobiliteit weerspiegelt. Een nieuw merk dat wordt geïllustreerd door een nieuwe visuele identiteit en een nieuw logo. Een logo als symbool van de vlucht, van de luchtigheid van een gemakkelijke en lichte reis; een nieuw logo dat ook staat voor een netwerk van luchtvaartmaatschappijen en de notie van een lus: vertrekken en altijd terugkomen…”, besluit de heer Gennart.