LEGO Groep lanceert LEGO DREAMZzz

De LEGO Groep brengt de onbeperkte creatieve kracht van dromende kinderen tot leven in een gloednieuw thema: LEGO® DREAMZzz™. Nooit eerder werd voorafgaand aan een lancering zo grondig onderzoek uitgevoerd. De producent van de bekende stenen liet zich inspireren door kinderen en hun dromen in 29 verschillende landen wereldwijd. Het ondervroeg in totaal liefst 23.000 kinderen tussen 6 en 12, waaronder ook 445 Belgische kinderen. En wat blijkt? Belgische kinderen dromen graag: 94 procent van de Belgische kinderen tussen 6 en 12 vindt dromen fijn. De helft van de Belgische kinderen geeft bovendien aan dat gelukkige dromen hen kunnen aanzetten tot meer creativiteit. “Dromen is een superkracht voor kinderen, het maakt hen oneindig creatief en we zien hen heel graag hun stoutste dromen tot leven brengen”, Marloes Zwagerman, Manager Brand Relations Benelux van de LEGO Groep. Eerst wordt de tv-serie van LEGO DREAMZzz gelanceerd via het YouTube kanaal van LEGO, de gloednieuwe sets volgen vanaf augustus.

Drie jaar lang is het R&D departement van LEGO aan de slag geweest voor de lancering van LEGO DREAMZzz. Kinderen tussen 6 en 12 jaar werden, ook in België, bevraagd over hun ervaringen met dromen. In ons land blijkt dat kinderen het best fijn vinden om te dromen (94%): 24 procent vindt het altijd fijn, 70 procent soms. 5 procent kan zich de droom altijd herinneren en 87 procent geeft aan het zich soms te kunnen herinneren. Maar waar dromen kinderen in België dan precies van? Vooral van de mensen waar ze dagdagelijks mee in contact komen, zo blijkt: familie (50%) of vrienden (40%) staan met stip bovenaan. Op plaats 3 en 4 vinden we school (29%) en fantasierijke figuren(23%) terug.

Complexe emoties

Uit het globale onderzoek blijkt dat 69 procent van de 23.000 bevraagde kinderen in hun dagelijkse leven complexe emoties ervaren, zoals stress of eenzaamheid. In België ligt het aantal zelfs nog hoger. Maar liefst 76 procent van de bevraagde kinderen geeft aan dat ze in de voorafgaande zeven dagen geconfronteerd zijn met negatieve gevoelens. Dat komt in ons land door zaken op school (36%), gebeurtenissen thuis (23%), problemen met vrienden (23%), dingen die gebeuren in de wereld (20%). Wat volgt, zijn dromen.

“Dromen spelen een sleutelrol in de verwerking van emoties zowel bij volwassenen als bij kinderen. Ook om de grote en minder grote moeilijkheden van het dagelijks leven aan te kunnen, zijn dromen belangrijk. Dromen van kinderen tot leven brengen door hen ermee te laten spelen op een positieve manier, kan hun creatieve potentieel aanwakkeren en hun emotioneel evenwicht ondersteunen”, zegt Dr. Inge Declercq, neuroloog en slaapexpert. Het onderzoek geeft dat ook aan. Op de vraag of dromen helpen bij het verkennen van de creatieve verbeelding, antwoordt 13% ‘ja, altijd’ en liefst 44% ‘ja, soms’. Samen goed voor 57%. De helft van de kinderen (50%) geeft aan dat gelukkige dromen kunnen aanzetten tot meer creativiteit. Voor 59% kunnen dromen ideeën geven voor overdag.

Mateo, Izzie, Cooper Logan en Zoey

Die grote kracht van dromen, is waar LEGO zich op baseerde voor de ontwikkeling van het gloednieuwe thema LEGO DREAMZzz. De LEGO DREAMZzz serie volgt de avonturen van schoolvrienden, Mateo, Izzie, Cooper, Logan en Zoey. Ze sluiten zich aan bij een geheim bureau en leren daar hun verbeeldingskracht te gebruiken om naar de droomwereld te reizen – én om de tirannieke Nachtmerriekoning te verslaan!

Tien afleveringen van de tv-serie van LEGO DREAMZzz worden gelanceerd op het YouTube kanaal van LEGO op 15 mei, nadien volgen bijkomende afleveringen. Op een later tijdstip zal de serie ook beschikbaar zijn via Netflix & Prime. De lancering van het gloednieuwe productassortiment vindt plaats in augustus.

“LEGO DREAMZzz is ons allereerste concept dat de wondere wereld van dromen viert en verkent wat er gebeurt als dromen werkelijkheid worden. Kinderen worden buitengewoon en creativiteit is daarbij hun superkracht!”, zegt Marloes Zwagerman, Manager Brand Relations Benelux van de LEGO Groep. “We willen dat kinderen zich gesterkt voelen om hun stoutste dromen tot leven te brengen en te genieten van de echte kracht van hun creatieve verbeelding tijdens het dromen.”