Valencia meet ecologische voetafdruk van toerisme

Valencia is de derde grootste stad in Spanje en een geliefde bestemming voor toeristen uit Nederland en BelgiΓ«. Terwijl de reizigers genieten van de levendige stad en de omgeving, laten ze een ecologische voetadruk na. Valencia is de allereerste stad ter wereld die deze voetadruk gaat meten en opvolgen. De stad heeft als doel volledig klimaatneutraal te zijn tegen 2025 en zo de belangrijkste toeristische bestemming te worden met een nul-impact op het milieu.

Bouwen aan een duurzame toekomst

Uit de verzamelde gegevens blijkt dat toeristen zorgen voor een CO2-uitstoot van 1,3 miljoen ton per jaar. 81 procent van die uitstoot is afkomstig van het vervoer naar de stad toe. Op basis van de verworven inzichten heeft Valencia een aantal maatregelen uitgewerkt om de CO2-uitstoot van het toerisme in een eerste stap te verminderen en in een tweede stap te compenseren. Zo gaat de stad een deel van de nodige energie zelf gaan opwekken met hernieuwbare energiebronnen. Valencia plant ook het openbaar vervoer volledig electrisch te maken en plant nog meer groen in het Turia-park en de gebieden van La Huerta en Albufera voor het absorberen van de CO2-uitstoot. Daarnaast maken nieuwe voetgangerzones en fietspaden het voor de toeristen nog aangenamer om de stad te voet of met de fiets te ontdekken.

Valencia duurzaam ontdekken

Valencia telt maar liefst 160 kilometer aan fietspaden waarmee bezoekers elke hoek van de stad op een milieuvriendelijke manier kunnen verkennen. De stad leent er zich perfect toe om met de fiets op stap te gaan en biedt verschillende leuke fietsroutes zoals door het kilometerslange Turia Park dat door de stad loopt. Ook de omgeving van Valencia met het natuurpark Albufera en de stadsstranden zijn makkelijk bereikbaar met de fiets. Voor wie op zoek is naar verfrissing, zijn er in de stad een aantal gekoelde drinkfonteinen waar herbruikbare drinkflessen gratis gevuld kunnen worden met gefilterd water. Op die manier kunnen milieubewuste reizigers ook tijdens hun vakantie het gebruik van plastic beperken.

Twee miljoen vierkante kilometer aan groen

Valencia is bij uitstek een groene stad. Het Turia park dat de stad van oost naar west doorkruist, is een van de grootste natuurlijke stadsparken in Spanje en zorgt voor een zuivere lucht en een mooi stukje natuur in de stad en rond het historische centrum. Rondom de stad vormt het landbouwgebied van La Huerta een uitgelezen plek voor agrotoerisme. Op de uitgestrekte velden worden allerhande seizoensproducten geteeld die de restaurants in en rond de stad, waarvan sommige bekroond met een Michelinster, gebruiken in hun aanbod van ecologische gastronomie. Natuurliefhebbers kunnen hun hart ophalen in Albufera, een natuurgebied van 21.000 hectare groot, op slechts 10 kilometer buiten de stad. Het is een oase van groen met een grote diversiteit aan fauna en flora en het grootste zoetwatermeer van Spanje.

Zeven stranden met Blauwe Vlag

De autonome regio van Valencia heeft in 2020 134 Blauwe Vlaggen toegekend gekregen, dΓ© onderscheiding voor schone en veilige stranden. Zeven van deze Blauwe Vlag stranden bevinden zich in Valencia, goed voor 17 kilometer lang fijn, goudkleurig strand, vaak tussen beschermde duinen. In het kustdorpje El Saler is er een mooi voorbeeld te bezichtigen van hoe plastic een tweede leven kan krijgen. De loopbrug die gebouwd is in de Parador bestaat onder meer uit 60 kilogram plastic die verzameld werd op het strand door vrijwilligers.

Duurzame producten

In Valencia wordt het gebruik van lokale producten en diensten met de laagst mogelijke uitstoot door transport aangemoedigd. Zo geeft het natuurpark van Albufera momenteel een unieke aanblik met strobalen verspreid over het landschap van de rijstvelden. Het stro wordt er niet langer verwerkt als afval, maar verzameld en gratis verdeeld over de veeteelt en de landbouw. Een mooi voorbeeld van circulaire economie met lokale middelen. Naar schatting 355 ton CO2-uitstoot wordt op die manier vermeden. Verder krijgen de lokale producten speciale labels zodat deze makkelijk herkend kunnen worden, ook door de toeristen. Zo kunnen ze bewust gezonde en duurzame lokale producten kopen.